Tranzacțiile cu persoane afiliate, semnalate prin formularul 394
Declarația 394 urmează să fie modificată cu scopul de a reflecta și tranzacțiile cu persoane afiliate. Scopul final al măsurii va fi utilizarea informațiilor în analiza prețurilor de transfer.
ANAF s-a întors la o practică mai veche, deloc plăcută...
La finele anului 2019 și începutul anului 2020 au reapărut cazurile în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) alocă eronat plățile contribuabililor. De obicei, este vorba de sumele achitate cu titlu de contribuții sociale și impozit pe salarii care sunt folosite de ANAF pentru a stinge debite stabilite prin decizii de impunere, debite ce nu sunt încă scadente, spun specialiștii Radu și Asociații SPRL.
Și redacția noastră a semnalat Fiscului, spre finele anului trecut, că mai mulți contribuabili se plângeau de alocarea greșită a banilor în contul contribuțiilor și impozitului plătite în contul declarației unice. Răspunsul ANAF a fost: "În situaţia în care contribuabilii au nelămuriri cu privire la distribuirea sumelor plătite în contul unic precum şi în vederea efectuării punctajului şi a punerii de acord a evidenţei fiscale, aceştia se pot adresa organelor fiscale centrale competente".
... dar promite operaționalizarea aplicației e-Popriri din martie
Promisă de Finanțe și așteptată de contribuabili de ceva vreme, aplicația care va permite înființarea și ridicarea mai eficientă a popririlor fiscale va deveni funcțională, spune conducerea Fiscului, de luna viitoare. Prin aplicația e-Popriri, se va face un schimb rapid de informații între Fisc, entitățile din subordinea sa și bănci și popririle vor fi ridicate într-o oră sau câteva ceasuri, cel mult.
O nouă variantă a formularului 390 și a formularului 120
Formularul 390 VIES, utilizat de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care realizează operațiuni intracomunitare va fi modificat în curând pentru a reflecta de fapt, o transpunere în legislația fiscală națională a unor schimbări la regimul taxei pe valoarea adăugată (TVA) - mai exact, aspectele privind stocurile la dispoziția clientului, tranzacțiile în lanț și scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare de bunuri.
Totodată, ANAF a pus în dezbatere și noul model al formularului 120, prin care se transmit informații privind sumele deduse în cursul anului din valoarea accizelor datorate (varianta modificată urmând să se folosească începând cu declararea obligaţiilor anuale pentru anul fiscal 2019).
Ce se schimbă la rambursarea TVA?
Recent, șefa ANAF a declarat că e în grafic realizarea până la final de an a unei schimbări majore în mecanismul de rambursare a TVA-ului. Intenția este ca sistemul de rambursare cu control ulterior să fie extins la toate categoriile de contribuabili. Șefa ANAF anunțase această schimbare de procedură încă din noiembrie 2019, într-o perioadă în care s-a discutat foarte mult despre marile întârzieri care erau înregistrate, la momentul respectiv, la rambursările de TVA către firme.
Formularul 230, recent modificat, se modifică iarăși
După ce s-au făcut mici modificări pe conținutul formularului prin care se face redirecționarea unui procent din impozitul pe venit datorat statului, s-a decis ca opțiunea să se poată face și pentru doi ani și s-a amânat termenul de depunere (noul termen e 25 mai), Fiscul vine acum cu o nouă modificare la acest formular: acesta va permite ca 3,5% din impozitul pe venit să poată fi redirecționat către bursele private numai pentru veniturile aferente perioadei 1 aprilie - 31 decembrie 2019, în timp ce, pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2019 se păstrează regulile de anul trecut, așa încât procentul de 3,5 % va merge numai către ONG-urile care sunt înscrise în Registrul entităţilor/unităţilor de cult, iar pentru susținerea burselor private se va păstra procentul de 2%.
Conectarea tuturor caselor de marcat la sistemul ANAF, până la finele anului
Autoritățile fiscale au venit, în sfârșit, cu un termen concret pentru conectarea tuturor caselor de marcat din România la sistemul național de monitorizare. Finanțele au început deja procesul de achiziție publică pentru acest sistem. Registrul național prin care se va ține evidența caselor de marcat din România va ajuta Fiscul la monitorizarea tuturor aparatelor în timp real. În acest sens, firmele vor fi obligate să-și conecteze la internet casele de marcat, astfel încât datele fiscale să ajungă direct la autorități. Momentan, până se ajunge la conectarea aparatelor la registrul național, firmele trebuie să facă raportări lunare la Fisc.
Notă: Înlocuirea vechilor case de marcat a ajuns la 500.000 de aparate, dar mai sunt încă 200.000 de înlocuit.
S-a prelungit perioada în care datornicii pot obține restructurarea datoriilor fiscale prin mecanismul din OG nr. 6/2019
Mecanismul restructurării financiare pentru firmele cu datorii de peste un milion de lei la Fisc restante la finele anului trecut reglementat de Ordonanța Guvernului nr. 6/2019 e acum accesibil pentru o perioadă mai lungă de timp și pentru mai mulți contribuabili - mai exact și pentru cei cu datorii sub plafonul minim de un milion de lei, restante la 31 decembrie 2018, inclusiv de către cei care riscă să piardă eșalonările la plată pentru că nu au suficienți bani. Guvernul a repus astfel în termen pe toți cei interesați să depună notificările de intrare în mecanismul de restructurare, pentru care termenul se împlinise toamna trecută: notificările pot fi depuse acum oricând până pe 31 martie 2020.
Depunerea declarațiilor 392 și 393 a fost suspendată oficial pentru perioada 2020 - 2022
Obligativitatea depunerii declarațiilor informative 392A, 392B și 393 a fost suspendată pentru încă trei ani, adică perioada 2020 - 2022, după ce aceeași măsură fusese luată și pentru perioada 2017 - 2019.
Reorganizare în ANAF
Acum că direcția specială pentru antifraudă a dispărut, trebuie să se facă redistribuirea personalului în cadrul altor structuri ANAF și nu numai. Se propune înființarea mai multor direcții în cadrul ANAF, cu scopul de a evalua și îmbunătăți activitatea din agenție. Concret, vorbim despre înființarea Direcției generale de management al riscului, Direcției generale de strategie și monitorizare a proceselor și a Unității de management a informației. Este urmărită și reducerea funcțiilor de conducere cu 150 posturi.
Fișierul standard de audit taxe (SAF-T) - implementare amânată
Plănuit pentru finalul acestui an pentru marii contribuabili, SAF-T va fi implementat abia de anul viitor, în condițiile în care abia acum sunt evaluate ofertele depuse la licitație. SAF-T reprezintă un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi ce ar permite autoritățile fiscale acces electronic direct la deconturile de TVA ale firmelor și verificarea în timp real a potențialelor probleme.
Split TVA a dispărut
OUG nr. 78/2019 prevede eliminarea mecanismului split TVA de la 1 februarie 2020. Luna aceasta, Trezoreria s-a ocupat de transferarea din conturile speciale pentru split TVA deschise la trezorerii în alte conturi bancare, indicate de titulari.