Tipurile de întrebări și răspunsuri găsite în documentul la care am făcut referire mai sus variază de la chestiuni ce vizează procesul de înscriere la modalitatea de desfășurare a programului. O bună parte din chestiunile regăsite în document au fost abordate și de redacția avocatnet.ro, aici, astfel că, mai jos, vor fi redate doar întrebări și răspunsuri ce pot oferi informații în plus.
Întrebări privitoare la procesul de înscriere și la eligibilitate
1. Poate solicitantul să aplice la mai multe bănci? Nu, însă dacă este refuzat de banca selectată, poate solicita deblocarea posibilității de a selecta un alt finanțator.
2. Cei cărora le-a fost confirmată eligibilitatea trebuie să contacteze ei înșiși banca? Nu, documentele urcate pe platformă, de către solicitant, vor fi trimise băncii, urmând ca aceasta să îi comunice primului dacă i-a fost aprobată cererea.
3. Sunt eligibile întreprinderile legate? Da, dacă dacă îndeplinesc condiţia ca numărul mediu de angajaţi să fie maximum 249.
4. Pot accesa programul IMM Invest cei care vor să cofinanțeze un proiect pe fonduri europene? Nu, acest lucru nu este posibil, din cauză că legislația relevantă interzice folosirea finanțărilor pentru a implementa proiecte finanțate din ajutoare de stat ori fonduri europene.
5. Pot avocații, notarii sau alte profesii liberale să acceseze programul IMM Invest? Nu, pentru că astfel de profesii nu sunt considerate IMM-uri. Însă există o excepție - dacă profesiile liberale se organizează într-o formă circumscrisă legislației IMM. De exemplu, unităţi medico-sanitare cu personalitate juridică, care se înfiinţează potrivit Legii societăților.
Întrebări referitoare la modalitatea în care se desfășoară schema de ajutor de stat și derularea creditului
6. Până când va acoperi statul dobânzile și comisioanele? Dobânzile vor fi acoperite până la sfârșitul anului curent, în timp ce comisioanele, din cauza unor modificări recente, vor fi acoperite de stat pe toată perioada de derulare a creditului, în cadrul programului.
7. Este posibilă solicitarea unei majorări a garanției? Orice astfel de solicitare va fi tratată ca o nouă acordare, fiind necesară respectarea tuturor prevederilor privind acordarea garanțiilor, în cadrul programului.
8. Există comision de rambursare anticipată? Nu există asemenea comision.
9. Ce se întâmplă cu dobânda? Poate aceasta să varieze? Da, în funcție de rata dobânzii ROBOR la trei luni, la care se adaugă o marjă fixă de până la 2% (pentru creditele de investiții), respectiv 2,5% (pentru creditele pentru finanțarea capitalului de lucru), pe an.
10. Ce se întâmplă dacă beneficiarii nu respectă condițiile aferente programului? În asemenea situații, IMM-urile riscă să fie obligate să ramburseze ajutorul de stat primit, împreună cu dobânda aferentă.
11. Ce înseamnă că IMM-ul nu poate să-și disponibilizeze salariații? Interdicția de disponibilizare se referă la faptul că angajații nu pot fi concediați, însă dacă aceștia își dau demisia sau intră în diverse concedii, precum cel de îngrijire a copilului, nu se consideră că au fost disponibilizați. De asemenea, nu au încălcat această interdicție nici angajatorii ce și-au trimis salariații în șomaj tehnic.
12. Ce obligații au întreprinderile care au accesat schemat de ajutor de stat? E vorba, aici, de o serie de obligații specifice pentru întreprinderile la care am făcut referire anterior:
- să păstreze toate documentele aferente programului pentru 10 ani;
- să pună acele documente la dispoziţia autorităţilor ori de câte ori le sunt solicitate;
- întreprinderile acestea, din cauză că pot fi controlate de către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii, trebuie să accepte şi să faciliteze controlul asupra utilizării ajutorului de stat acordat în cadrul programul IMM Invest.
Mai multe detalii despre programul IMM Invest, inclusiv despre principalele caracteristici ale acestuia, pot fi găsite aici.