În comunicatul de vineri al ministerului, prin care se anunță începerea decontării cheltuielilor restante din cadrul programului Start-up Nation 2018, se menționează și faptul că plățile de până acum "au fost făcute în ordinea deconturilor care au întrunit toate condițiile de eligibilitate și au prezentat documentația completă".
De asemenea, ministerul recomandă beneficiarilor care au depus documenția pentru decontare să transmită rapid către agențiile teritoriale răspunsurile la solicitările de clarificări privind crearea locurilor de muncă, deoarece plățile se pot face doar dacă se demonstrează această condiție.
După cum a postat tot vineri, pe pagina personală de Facebook, Claudiu Nasui, ministrul economiei, "[î]ntr-o singură săptămână (29.03.2021-02.04.2021), au fost plătite 422 de deconturi, în valoare totală de 82,1 milioane lei". Totodată, ministrul subliniază că bugetul alocat anul acesta reparării programului este de 642 milioane de lei. Lista deconturilor din săptâmâna 29.03 - 02.04.2021 poate fi consultată aici.
În vara lui 2020, prin Ordinul Ministerului Economiei 2.654/2020, s-a amânat a doua oară termenul pentru depunerea cererilor de plată sau de rambursare de către beneficiari, 31 decembrie 2020 fiind cel de-al doilea termen. Anterior, termenul fusese mutat pe 28 septembrie 2020, prin Ordinul Ministerului Economiei 902/2020.
„Ministrul economiei, energiei şi mediului de afaceri a decis prelungirea perioadei de depunere pentru toate cererile de plată/rambursare aferente acordurilor de finanțare din cadrul Programului Start–up Nation 2018 până la data de 31 decembrie 2020. Criza sanitară globală provocată de răspândirea SARS-CoV-2 a generat și pentru antreprenorii din programul Start-up Nation dificultăți în implementarea planurilor de afaceri, blocarea activității întreprinderilor prin nerealizarea integrală a achizițiilor, dar și întârzieri în efectuarea cheltuielilor și depunerea cererilor de eliberare a ajutorului de minimis”, scria într-un comunicat de presă din acea perioadă al ministerului.
În mod normal, antreprenorii acceptați în Start-up Nation 2018 ar fi trebuit să facă cheltuielile și să depună documentația aferentă cererii de plată sau de rambursare în cel mult un an de la intrarea în vigoare a acordului de finanțare, dar fără să se depășească data de 28 iunie a anului următor. Asta în cazul firmelor care au primit bani din bugetul inițial al programului.
Asta înseamnă că prelungirea termenului până la 31 decembrie 2020 s-a făcut cu menținerea condiției de maximum un an de la intrarea în vigoare a acordului de finanțare. Perioada în care România se află în stare de urgență și de alertă nu se ia în calcul pentru acest termen de un an.
Prin Start-up Nation, antreprenorii pot cere o finanțare nerambursabilă de maximum 200.000 de lei, care poate reprezenta până la 100% din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate pentru un proiect de business, conform Ordonanței de urgență a Guvernului 10/2017. Cu alte cuvinte, nu este necesară o cofinanțare, iar antreprenorii pot cere un avans de 30% din cheltuielile aprobate. Anual, prin acest program sunt finanțate 10.000 de companii de tip start-up.