Modificarea este cuprinsă în Ordinul Ministerului Economiei nr. 1730/2020, care a apărut în Monitorul Oficial în 20 mai și care se aplică de la aceeași dată. În esență, ordinul aduce două modificări de substanță.
În primul rând, certificatul pentru situații de urgență (galben, care reflectă situația unor pierderi a veniturilor sau a încasărilor, dar nu a întreruperii activității), va putea fi folosit și pentru a reflecta diminuările veniturilor sau a încasărilor pe luna mai, nu doar pe luna martie și aprilie, cum era cazul, până acum. Pentru a identifica pierderile, raportarea acestora se va face, însă, la fel ca până acum, adică la lunile ianuarie și februarie 2020.
În al doilea rând, toate tipurile de certificate pentru situații de urgență (deci inclusiv cel albastru, care reflectă întreruperea totală sau parțială a activității) vor putea fi cerute și obținute până la 15 iunie 2020. Până recent, acestea puteau fi cerute și obținute doar pe perioada stării de urgență, care a durat până în 14 mai. Modificarea, însă, nu este, propriu-zis, nouă. Ea a apărut, deja, în cadrul Ordonanței de urgență nr. 70/2020, care a intrat în vigoare în 14 mai.
Certificatul pentru situații de urgență le permite firmelor să demonstreze că au suferit pierderi financiare (sau chiar că și-au întrerupt activitatea), în comparație cu primele două luni din 2020 și, astfel, pot să îl folosească pentru a încerca să justifice anumite neexecutări sau executări cu întârziere. De asemenea, certificatul pentru situații de urgență este un document necesar pentru companii și în relația cu statul, dacă vor să beneficieze de anumite facilități introduse pentru a limita efectele coronavirusului.