În esență, Legea nr. 55/2020, ale cărei prevederi se aplică deja, stabilește regulile care se aplică pe durata stării de alertă, o parte dintre acestea vizând activitatea lucrătorilor la stat. Mai exact, măsurile ce-i vizează pe bugetari se referă la:
- detașare;
- concedii;
- executarea sarcinilor de serviciu;
- angajare;
- suspendare ori demitere;
- preaviz;
- conflicte colective de muncă.
O primă măsură ce-i vizează pe cei din sistemul de stat și care se aplică pe perioada stării de alertă este cea legată de detașarea acestora. Astfel, conducătorii instituțiilor publice implicate în combaterea pandemie de COVID-19 și a efectelor acesteia stabilesc detașarea salariaților cu acordul lor și al angajatorilor, dacă detașarea se va face într-o instituție din același domeniu.
De asemenea, pe durata stării de alertă, angajatorii pot modifica temporar, cu consimțământul salariatului, și locul ori felul muncii. Apoi, șefii instituțiilor publice implicate în combaterea pandemie de COVID19 pot stabili unilateral atât întreruperea concediilor de odihnă, de odihnă suplimentare, fără plată, de studii și pentru formare profesională ale personalului angajat și reluarea activității.
Totodată, în starea de alertă, angajatorul poate stabili, cu acordul lor, ca salariații de la stat să facă lucrări sau să primească sarcini de serviciu legate de prevenirea sau combaterea situației care a generat starea specială, în acestă perioadă fiind vorba despre epidemia de COVID-19, indiferent de atribuțiile de serviciu, atâta timp cât i se asigură toate măsurile de protecție.
Pe de altă parte, atâta timp cât este declarată stare de alertă, salariații din aparatul de stat trebuie să rămână “disponibili pentru efectuarea sarcinilor de serviciu, în funcție de volumul de activitate al instituției în vederea realizării scopului prezentei legi”, dar nu mai mult de 48 ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare.
Dacă, în aceeași perioadă de alertă, nu-și îndeplinesc atribuțiile de serviciu legate de combaterea situației care a impus starea specială, cei aflați la conducerea instituțiilor și autorităților publice pot fi suspendați sau chiar demiși din funcții. Când vine vorba de angajări, instituțiile și autoritățile publice pot angaja personal fără concurs, în funcție de nevoile determinate de situație.
O altă măsură importantantă ce se aplică în perioada următoare este cea legată de preavizele unor angajați ai statului, mai exact, termenele de preaviz nu încep să curgă sau, dacă au început deja să curgă, se suspendă pentru cei angajați în unitățile sanitare, de asistență medico-socială și în instituțiile din domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale.
În fine, o altă măsură cuprinsă în Legea nr. 55/2020 ce vizează activitatea salariaților de la stat în perioada în care este instituită starea de alertă e legată de conflictele colective de muncă. Concret, ele nu pot fi declarate, declanșate sau desfășurate în această perioadă în unitățile sistemului energetic național, cele operative de la sectoarele nucleare, în unitățile cu foc continuu, cele sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale radioului și televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unitățile care asigură transportul în comun și salubrizarea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă.