Noua amnistie fiscală a fost stabilită prin OUG 69/2020 și vizează companiile care au datorii restante la data de 31 martie 2020. Aceasta prevede că dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale, care sunt restante la data de 31 martie 2020, se anulează în anumite condiții.
Așa cum explicam recent, chiar dacă procedura de aplicare și modelele de documente n-au fost stabilite încă, specialiștii de la Radu și Asociații sunt de părere că notificarea intenției de a beneficia de amnistie poate fi depusă deja. Practic, firma face un model propriu de notificare pe care-l trimite Fiscului (orientativ, notificarea poate fi făcută folosindu-se ca model notificarea de la amnistia fiscală din 2019).
Tot cei de la Radu și Asociații au explicat, prin vocea partenerului Emanuel Băncilă, la un webinar pentru abonații premium avocatnet.ro, principalii pași de urmat la accesarea amnistiei fiscale prevăzute de OUG 69/2020.
Înainte de orice, o firmă care vrea să beneficieze de această facilitate fiscală trebuie (1) să-și notifice intenția de a accesa mecanismul (se recomandă depunerea ei direct la registratura unității fiscale). Odată ce Fiscul primește notificarea, intervin (2) amânarea plății accesoriilor și suspendarea/neînceperea executării silite pentru ele.
„Procedura e una destul de simplă. Avem de a face cu un moment T0 - notificarea de intenție. Această notificare are drept consecință obligativitatea emiterii de către organul fiscal a unei decizii de amânare la plată. Din perspectiva noastră, odată ce a fost înregistrată această notificare -- care nu este un formular tipizat, e un formular care poate fi creat de fiecare contribuabil în parte --, important este să se indice intenția de a aplica pentru această facilitate fiscală. Dacă e posibil să se identifice și ipoteza pentru care se dorește aplicarea, e bine să se identifice. Dacă nu, nu este neapărat necesară aplicarea pentru o anumită ipoteză specifică. Menționarea cadrului general al Ordonanței 69 este suficientă. Care sunt consecințele deciziei de amânare la plată? Exact cum am spus, nu se poate începe executarea silită și nu sunt considerate restante obligațiile accesorii”, a explicat Emanuel Băncilă.
Următorul pas este (3) verificarea vectorului fiscal. Foarte important este să se țină cont de toate obligațiile declarative pe care le are compania, în funcție de domeniul său de activitate (teoretic, autoritățile ar trebui să ajute aici solicitantul cu indicații precise, dacă există lipsuri). Apoi vine (4) stabilirea cu certitudine a obligațiilor fiscale.
„Următorul pas este verificarea vectorului fiscal. Fiscul are obligația să vadă dacă declarațiile cuprinse în vectorul fiscal al contribuabilului sunt depuse în mod corect și complet. Trebuie să spun că am avut cazuri pe amnistia veche în care Fiscul a considerat că acest vector fiscal nu este complet, pentru că știau, spre exemplu, de un anumit subiect specific unei anumite industrii și, chiar dacă nu au avut inspecție fiscală, au spus că trebuie declarate suplimentar anumite sume și au respins amnistia fiscală. De aceea, verificarea vectorului fiscal trebuie tratată cu maximă seriozitate, pentru că, urmare a acestei verificări, se stabilesc cu certitudine obligațiile fiscale. Există obligativitatea, într-o astfel de ipoteză, ca organul fiscal să îndrume contribuabilul - trebuie să-i spună exact ce anume trebuie să declare, din ce perioadă, care sunt tipurile de taxe și așa mai departe. Și aici contează foarte mult proactivitatea contribuabilului. Nu trebuie lăsat Fiscul până în ultimele momente pentru a începe clarificarea vectorului fiscal - el trebuie lămurit din momentul zero”, a spus specialistul.
Mai departe, Fiscul trebuie (5) să emită un certificat fiscal (de principiu, în cinci zile lucrătoare de la depunerea notificării, dar este posibil să dureze mai mult momentan, în lipsa procedurii de aplicare a OUG 69/2020). După acest pas urmează (6) clarificările eventualelor neconcordanțe.
„De la data la care depun notificarea de intenție, Fiscul are obligația să-mi emită certificatul fiscal. În acest certificat fiscal, eu văd ce obligații sunt considerate, din perspectiva Fiscului, cum mi s-au stins plățile anterioare, ce compensări mi s-au efectuat sau nu și așa mai departe. După emiterea certificatului fiscal, mai există această etapă de clarificare a neconcordanțelor existente în fișa fiscală. Și după acest moment se poate discuta, se pot face adrese oficiale cu documente despre sumele nedatorate și așa mai departe”, a punctat Emanuel Băncilă.
Apoi intervine (7) plata efectivă a obligațiilor fiscale principale, cu o precizare importantă: „După ce am clarificat neconcordanțele din certificatul fiscal, urmează să fac plata debitului principal. Deci, ce nu este în certificatul fiscal nu există - ăsta este principiul. Și, foarte important, spre deosebire de amnistia trecută, dacă am o inspecție fiscală după data la care mi se acordă amnistia și se găsesc și impun sume suplimentare aferente perioadei de referință (perioada de dinainte de 31 martie 2020), acest lucru nu ne afectează amnistia fiscală.”
În continuare, (8) vectorul fiscal trebuie declarat și pentru perioada dintre 1 aprilie și data la care se depune cererea de anulare a accesoriilor (15 decembrie 2020, cel târziu). Totodată, (9) trebuie plătite obligațiile principale și accesoriile aferente pentru perioada începând cu 1 aprilie 2020.
„Foarte important, vectorul fiscal trebuie declarat nu numai pentru perioada de dinainte de 31 martie 2020, trebuie declarat și pentru perioada dintre 1 aprilie și data la care solicit anularea accesoriilor. Dacă decid să solicit anularea accesoriilor în decembrie, aceea este perioada. Dacă decid să solicit anularea accesoriilor în iunie, vectorul fiscal 1 aprilie - 30 iunie 2020, acel vector fiscal trebuie să fie declarat în mod corespunzător. De asemenea, trebuie să știm că, pentru această perioadă de după 1 aprilie, trbuie plătit atât principalul, cât și accesoriile, dacă sunt accesorii care nu se încadrează în amnistie”, a adăugat partenerul de la Radu și Asociații.
Ultimul pas este (10) emiterea deciziei de anulare a accesoriilor sau de respingere a anulării accesoriilor. Aici, mai poate interveni și faptul că (11) decizia de respingere poate fi contestată: „Actul administrativ-fiscal care se emite este o decizie de anulare a accesoriilor sau o decizie de respingere a facilității fiscale, caz în care am posibilitatea de a face contestație fiscală.”
Întreaga procedură de accesare a amnistiei fiscale poate dura între 60 și 90 de zile, conform specialistului, acesta bazându-se pe experiența practică de la precedenta amnistie.
Important! Contribuabilii în insolvență ar putea să nu beneficieze, totuși, de amnistie, chiar dacă nu sunt excluși în mod expres de la aplicarea mecanismului, a avertizat Emanuel Băncilă.