Cu puțină vreme în urmă, ONRC transmitea, printr-un comunicat de presă, că “[p]ersoanele care au calitatea de expert contabil și contabil autorizat vor putea proceda la transmiterea (...) cererilor de înregistrare în registrul comerțului și a documentelor aferente, doar pentru profesioniștii înregistrați în registrul comerțului, în baza împuternicirilor sub semnătură privată”.
Apoi, ținând cont de contextul epidemiologic din țara noastră, ONRC recomandă ca, în principal, transmiterea documentelor să se facă prin mijloace electronice. În acest caz, cererile transmise autorităților de către contabili trebuie să fie semnate electronic.
Recent însă, deoarece din anunțul autorității nu se înțelegea foarte clar dacă se aplică deja și pe ce perioadă, la solicitarea redacției noastre, ONRC a adus lămuriri privind perioada de aplicare a măsurii. Concret, ONRC ne-a transmis că măsurile de mai sus se aplică deja și "vor fi menținute și pe perioada stării de alertă".
Mai mult de atât, aceeași autoritate ne-a transmis și faptul că, "ținând cont de experiența pozitivă, ca urmare a utilizării mijloacelor electronice în activitatea desfășurată și în serviciile oferite de oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale", intenționează ca aceste măsuri să se aplice și după ridicarea stării de alertă și să devină o modalitate permanentă de lucru.
Împuternicirile simple sau, așa cum mai sunt ele cunoscute, procurile simple pot fi emise de reprezentanții legali ai firmelor și pot fi furnizate contabililor în acord cu contractul de prestări servicii semnat de cele două părți.
Anunțul ONRC privind transmiterea documentelor în baza unei procuri simple vine după ce, spre sfârșitul anului trecut, redacția noastră a cerut o lămurire reprezentanților oficiului legată de faptul că anumite unități teritoriale nu acceptau, la înființarea sau reorganizarea firmelor, împuternicirile simple, ci numai împuterniciri notariale, iar răspunsul autorităților a fost că toate oficiile din țară ar trebui să accepte numai procuri autentice, adică împuterniciri semnate la un birou notarial.
De asemenea, e de precizat că împuternicirea trebuie să conțină, pe lângă datele de identificare ale firmei și contabilului ce o reprezintă, și numărul și data de înregistrare a contractului de prestări servicii de contabilitate, adică a contractului prin care firma externalizează aceste servicii.
Pentru a transmite documente online către ONRC, cei care vor să evite deplasarea la unitățile oficiului pot folosi portalul dedicat, ce poate fi util atât la înființarea acestora, cât și la înregistrarea unor modificări ce țin de actele lor. În esență, documentele se pot depune online la ONRC, în măsura în care firmele au semnătură electronică, tarifele necesare fiind plătite în același mod.