Problema a fost semnalată recent pe un grup de fiscaliști de pe Facebook, în discuție fiind situația din județele Brașov și Dolj. Practic, experții contabili au spus că la acele oficii teritoriale ale ONRC se acceptă, mai nou, numai împuternicirea notarială (sau ca solicitantul să fie angajat) pentru înființarea sau reorganizarea firmelor.
Însă reprezentanții ONRC ne-au spus că experții contabili au nevoie de împuternicire specială și autentică. Cu alte cuvinte, este necesară o împuternicire (sau procură, așa cum mai este cunoscută) notarială, nu o împuternicire simplă.
„Având în vedere dispozițiile legale precizate și raportat la speța prezentată de dumneavoastră, vă învederăm faptul că expertul contabil poate solicita înregistrarea în Registrul Comerțului a actelor și faptelor prevăzute de lege în calitate de împuternicit al profesionistului în cauză, cu împuternicire specială și autentică”, a lămurit, la solicitarea avocatnet.ro, Bogdan Burdescu, director la Direcția de contencios a ONRC (răspunsul integral este anexat la articol).
Informația a fost confirmată de un avocat, care ne-a explicat că oficiile teritoriale ale ONRC care au acceptat sau încă acceptă împuternicirile simple pur și simplu au făcut sau fac un favor contabililor. Teoretic, oficiile ar trebui să accepte numai procurile încheiate la notar.
„Conform legislației (Ordinul Ministerului Justiției 2.594/2008), dar și îndrumărilor de pe site-ul oficial al Registrului Comerțului, înregistrarea societăților se poate realiza fie de reprezentantul firmei (asociat, administrator, angajat etc.), fie de o persoană din afara firmei. În acest ultim caz, persoana fie este avocat și emite delegație avocațială în acest sens, fie nu este avocat și va trebui să aibă o împuternicire specială, dată obligatoriu la notar de reprezentantul firmei. Altfel spus, dacă nu ești reprezentant al societății sau avocat, nu poți înregistra firme fără împuternicire notarială. Este adevărat că operațiunile la ONRC se realizau uneori și cu împuternicire neautentificată la notar, de către consultanți sau contabili, dar acestea erau mai degrabă situații tolerate, decât efectiv legale. Iar dacă vorbim de contabili, aceștia au nevoie de împutenicire notarială inclusiv pentru a înregistra declarațiile firmei la Fisc și a realiza orice alte operațiuni similare. Așadar, nu vedem motivul pentru care Registrul Comerțului ar fi o excepție. Nu suntem în prezența unei schimbări legale, ci a unei corecte aplicări a textului de lege, chiar dacă poate părea o dispoziție ușor rigidă”, a explicat, pentru redacția noastră, Ruxandra Vișoiu, avocat la R&R Partners.
Și Bogdan Burdescu a subliniat că în Ordinul Ministerului Justiției 2.594/2008, care cuprinde regulile pentru ținerea registrelor comerțului, este precizat că este nevoie de împuternicire notarială.
Conform Ordonanței Guvernului 65/1994, actul care reglementează activitatea contabililor, expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca societate, pentru persoanele fizice și juridice, lucrări precum acordarea asistenței de specialitate pentru înființarea și reorganizarea societăților.
Printre altele, experții contabili mai pot ajuta companiile cu organizarea și ținerea contabilității, cu analize și evaluări economico-financiare, cu expertize financiar-contabile sau cu managementul financiar-contabil și al performanței economice.
Concluzie: Așadar, contabilii au nevoie, atunci când fac asemenea operațiuni la oficiile ONRC (înființare, reorganizare), de procură notarială. Dacă există oficii care acceptă împuterniciri simple, acestea pur și simplu sunt mai permisive, deși legislația impune împuternicile notariale.