Curtea Constituțională s-a pronunțat azi pe sesizarea privind proiectul de lege pentru modificarea Codului penal și a spus că adoptarea sa a fost neconstituțională, întrucât s-a încălcat un principiu important al legiferării - bicameralismul. Practic, doar deputații au votat pentru modificarea regimului de la liberarea condiționată, nu și senatorii. Proiectul a trecut tacit de Senat, dar într-o altă formă. Deputații au adus modificări semnificative pe propunerea inițială, au adoptat modificările și, astfel, mare parte din conținutul acestuia reflectă, practic, doar voința unei Camere parlamentare, nu a ambelor, cum ar fi normal. De altfel, specialiștii atrăgeau atenția încă de la adoptarea sa, în iunie, că va avea aceste probleme de constituționalitate.
În esență, deputații au decis ca pentru următoarele fapte penale să nu se mai poată dispune liberarea condiționată:
- omorul și omorul calificat;
- exploatarea cerșetoriei, folosirea unui minor în scop de cerșetorie;
- folosirea serviciilor unei persoane expoatate (în esență, fapta îi sancționează pe cei care știu că cineva e victimă a traficului de persoane sau de minori și se folosesc de acest lucru, recurgând la anumite servicii - de exemplu, prostituția);
- violul, agresiunea sexuală, actul sexual cu un minor și coruperea sexuală a minorilor;
- tâlhăria calificată (de exemplu, tâlhăria comisă prin simularea de calități oficiale sau în timpul nopții) și tâlhăria sau pirateria urmată de moartea victimei.
În esență, liberarea condiționată îi oferă unei persoane condamnate penal șansa să termine de executat pedeapsa mai repede decât ar fi fost situația în cazul în care ar fi trebuit să rămână în închisoare până la termenul dispus de instanță, prin hotărârea de condamnare. Există mai multe condiții pe care o persoană condamnată trebuie să le îndeplinească pentru a fi liberată condiționat, printre acestea numărându-se executarea unei fracțiuni din pedeasă sau demonstrarea faptului că s-a îndreptat, din punct de vedere al comportamentului.
De menționat că există o decizie a Curții Europene a Drepturilor Omului, Matiošaitis și alții împotriva Lituaniei (din 23 mai 2017), în cadrul căreia Curtea a decis că dreptul unei persoane condamnate de a fi liberată înainte de termen nu poate fi înlăturat prin lege.
În același timp, nu trebuie ignorat nici un comunicat de anul acesta al Consiliului Superior al Magistraturii, care a făcut referire, printre altele, la faptul că, în trecut, a susținut înlăturarea posibilității de liberare condiționată pentru anumite infracțiuni grave.
Înăsprirea anumitor pedepse
Același proiect mai vizează și modificarea anumitor pedepse. E vorba, mai exact, de sancționarea mai dură a faptelor de:
- exploatare a cerșetoriei (pedeapsa propusă, dacă va intra în vigoare, va fi închisoare de la șase luni la cinci ani sau amendă, spre deosebire de pedeapsă de la șase luni la trei ani sau amendă, cum e acum);
- folosirea unui minor, pentru cereșetorie (pedeapsa va crește de la închisoare între trei luni și doi ani sau amendă la închisoare între șase luni și cinci ani sau amendă);
- folosirea serviciilor unei persoane exploatate (pedeapsa va crește de la închisoare între șase luni și trei ani sau amendă la închisoare între unu și trei ani sau amendă - ar crește doar minimul pedepsei).
Atenție! Modificările nu se mai pot aplica, proiectul fiind întors în Parlament pentru neconstituționalitate. Modificările propuse ar trebui să treacă din nou prin procesul legislativ din Parlament ca să poată ajunge să intre în vigoare.
Comentarii articol (3)