După cum reiese din OUG 92/2020, act normativ apărut la sfârșitul lunii mai, autoritățile au gândit mai multe forme de sprijin pentru angajatori în această perioadă, una dintre ele fiind destinată celor care angajează anumite categorii de persoane care au dificultăți în a-și găsi un loc de muncă, respectiv tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 29 de ani, românii întorși din străinătate și șomerii în vârstă de peste 50 de ani ce au fost concediați în timpul stării de urgență sau în timpul stării de alertă, pentru că li s-au desființat locurile de muncă.
Astfel, potrivit OUG 92/2020, pentru angajarea unei persoane din cele trei categorii de mai sus, deci și a unui șomer în vârstă de peste 50 de ani, statul oferă, timp de un an, o subvenție de 50% din salariul brut al acesteia, dar nu mai mai mult de 2.500 de lei.
Totuși, cum pot demonstra angajatorii, în cazul încadrării în muncă a șomerilor de peste 50 de ani, că aceștia și-au pierdut slujba din cauze care nu țin de ei, astfel încât să poată beneficia de sprijinul financiar de la stat? De principiu, prin intermediul deciziei de încetare a contractului individual de muncă, în care se specifică motivul acestei acțiuni sau, alt exemplu, a contractului de muncă pe perioadă determinată.
La solicitarea redacției noastre, Ministerul Muncii (MM) a adus recent câteva lămuriri legate, printre altele, de motivele ce nu pot fi imputate persoanei care a rămas fără locul de muncă. Mai exact acestea sunt, după cum apare în Legea șomajului:
- decesul salariatului sau angajatorului persoană fizică;
- dizolvarea firmei;
- când, pe același post, se reîncadrează un salariat concediat nelegal;
- când i se retrag avizele, autorizațiile sau atestările necesare exercitării profesiei;
- când expiră contractul individual de muncă încheiat pe durată determinată;
- concediere din cauza inaptitudinii fizice și/sau psihice sau a faptului că angajatul nu corespunde profesional locului de muncă;
- desființarea locului de muncă;
- când contractul de muncă temporară încetează la terminarea misiunii;
- când încetează raportul de muncă pe durata sau la sfârșitul perioadei de probă;
- încetează raportul de muncă al asistentului personal al persoanei cu handicap grav în cazul decesului acesteia.
Astfel, pentru a vedea în ce condiții au rămas cei pe care vrea să-i angajeze fără loc de muncă și dacă poate beneficia de sprijinul de la stat, un angajator poate solicita acte prin care se poate demonstra una dintre situațiile de mai sus.
De altfel, după cum subliniau și reprezentanții ministerului în răspunsul pe care l-am primit recent, agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv cea a municipiului Bucureşti, efectuează controale pentru a verifica dacă sunt îndeplinite condițiile pentru ca angajatorii să primească ajutorul bănesc.