Proiectul de lege la care am făcut referire mai sus a fost adoptat miercuri de parlamentari și trimis vineri, pentru promulgare, președintelui țării. Odată ce acesta promulgă proiectul de act normativ, măsurile se vor aplica după ce apar și în Monitorul Oficial (și autoritățile locale decid aplicarea lor).
Cum spuneam și mai sus, proiectul de lege le va permite autorităților locale ca, pentru perioada începând cu data intrării în stare de urgență (16 martie) și până la finalul anului 2020, acestea să le acorde proprietarilor de spații comerciale folosite pentru activitatea economică proprie anumite reduceri de la plata impozitului pe clădiri, dacă activitatea lor a fost afectată pe perioada stării de urgență.
Reducerile pot fi de până la 50% din suma ce ar fi trebuit plătită în integralitatea ei în perioada menționată mai sus. Însă e important de reținut că, în final, autoritățile locale vor fi cele care hotărăsc dacă și în ce cuantum pot acorda acea reducere (50% este plafonul maxim, însă nimic nu garantează că autoritățile locale vor acorda asemenea reduceri sau că le vor micșora cu jumătate).
Afectarea activității înseamnă, practic, că aceasta a fost redusă sau întreruptă pe perioada menționată anterior, din cauza măsurilor luate de stat pentru a preveni și limita efectele coronavius. În cazul în care activitatea a fost afectată doar parțial, solicitanții vor trebui să doveadească acest lucru prin intermediul certificatului pentru situații de urgență.
Două date sunt relevante în privința măsurii de mai sus:
- 14 august, care este termenul limită până la care autoritățile locale vor adopta hotărârile propriu-zise de acordare a reducerilor (așadar, chiar dacă intră în vigoare proiectul de lege și chiar dacă autoritățile locale decid acordarea de reduceri, mai este nevoie de un proces de adoptare a unor acte normative locale, care să acorde facilitățile propriu-zise);
- 15 septembrie - discutăm de această dată doar dacă autoritățile locale au decis să acorde reducerile; acesta este termenul-limită până la care persoanele îndreptățite la obținerea reducerilor vor putea face cererea pentru reducerea de la obligația de plata a impozitului pe clădiri.
Ce se întâmplă cu firmele ce închiriază spațiul de la unul din asociați
Un aspect neclar este ce se întâmplă în situația în care o firmă desfășoară activitatea într-un sediu, însă proprietarul acelui sediu este, de exemplu, unul din asociați. Proiectul de act normativ se referă la „clădirile nerezidențiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora [...]”. Dacă ar fi să se aplice o interpretare strict textuală, firma ar trebui să dețină ea însăși spațiul în proprietate și nu - continuând cu exemplul de mai sus - să închirieze spațiul de la unul din asociați.
Pe de altă parte, o asemenea interpretare ar fi în dezacord cu finalitatea (proiectului de) act(ului) normativ, din cauză că scopul acestuia e să ajute orice firmă afectată economic pe perioada stării de urgență, din cauza măsurilor luate de autorități. Revenind la exemplu, dacă unul din asociați a încheiat un contract de comodat cu firma, atunci s-ar ajunge în situația absurdă în care nu se aplică reducerea, nefiind vorba de activitatea economică proprie a deținătorului spațiului. Pe de altă parte, nu s-ar putea aplica nici cealaltă facilitate a proiectului - acordarea de reduceri pentru cei care își închiriază spațiile unor comercianți, dacă au redus chiria cu cel puțin 50%, pe perioada stării de urgență. Dacă e vorba de un contract de comodat, are loc o închiriere cu titlu gratuit, deci nu discutăm de nicio reducere a chiriei.
Atenție! Pentru a se aplica reducerile, proiectul de lege trebuie să fie promulgat de președintele țării și să apară în Monitorul Oficial. După aceea, autoritățile locale trebuie să adopte ele însele acte normative de acordare propriu-zisă a facilităților.