Proiectul de lege a trecut în septembrie 2020 de Parlament, dar Curtea Constituțională a constatat în noiembrie 2020 că acesta este contrar Legii fundamentale. În esență, judecătorii au criticat lipsa normelor tranzitorii aferente măsurii, aspect care putea să afecteze grav activitatea companiilor în domeniu.
Prin urmare, proiectul a fost întors în Parlament, unde Senatul l-a respins în septembrie 2021, iar azi a venit și respingerea definitivă la Camera Deputaților. Astfel, traseul legislativ al proiectului se oprește și măsura nu se poate aplica.
Concret, pentru a obține atestatul de comercializare, firmele care vor să distribuie și să vândă angro produse energetice (combustibili, mai exact) urmau să fie obligate să îndeplinească anumite condiții (atât la solicitarea atestatului, cât și atât timp cât se ocupă de această activitate):
- să dețină spații de depozitare corespunzătoare, în proprietate sau folosință (contract de locațiune, contract de comodat sau cu orice titlu legal);
- depozitul angro să fie dotat cu rezervoare verificate metrologic, care să permită în orice moment determinarea stocurilor faptice;
- depozitul angro să fie dotat cu sisteme de gestiune a stocurilor, conectate cu rezervoarele de carburanți, care să permită monitorizarea mișcării produselor energetice și determinarea în orice moment a cantităților intrate, ieșite, precum și a stocurilor, pe fiecare tip de produs energetic furnizor;
- depozitul angro să fie dotat cu un sistem de supraveghere video a rezervoarelor, a zonelor de descărcare/încărcare și a plăcuțelor de înmatriculare a mijloacelor de transport care asigură aprovizionarea (stocarea imaginilor înregistrate s-ar fi făcut pe o durată de minimum 30 de zile, iar sistemul de supraveghere trebuia să funcționeze permanent, inclusiv în perioadele de nefuncționare a depozitului angro, chiar și în condițiile întreruperii alimentării cu energie electrică de la rețea).
Așadar, produsele energetice vândute în baza atestatului urmau să fie recepționate și livrate numai din depozitul angro autorizat.
Singurele excepții de la îndeplinirea condițiilor menționate urmau să fie reprezentate de firmele care vând produse energetice în baza cardurilor de combustibil către consumatorii finali și firmele afiliate cu firmele autorizate ca antrepozitari autorizați.
Proiectul de lege ar fi inclus pe lista produselor energetice din Codul fiscal și păcura, pentru care firmele ar fi trebuit, astfel, să obțină atestat de comercializare (în prezent, nu există obligația asta).
Nu e prima oară când autoritățile încearcă această schimbare
Obligația de a deține depozite a mai fost introdusă la finalul anului 2018, prin ordin al Fiscului, dar a fost eliminată în primăvara anului 2019, după ce mai multe firme au contestat-o cu succes în instanță.
Măsura a provocat reacții negative din partea angrosiștilor, care s-au văzut puși în situația de a ieși din piață dacă nu investesc în depozite. Prin urmare, în instanțe au fost deschise numeroase dosare prin care s-a cerut fie suspendarea, fie anularea ordinului Fiscului care a obligat la folosirea depozitelor.
Una dintre problemele majore pe care le-au indicat angrosiștii la acel moment a fost timpul scurt în care au fost obligați să facă investiții, pentru a putea rămâne activi pe piață. Timpul scurt de conformare urma să fie din nou o problemă, din moment ce parlamentarii dădeau prin proiectul neconstituțional numai 60 de zile pentru conformare (fără reguli tranzitorii).
Conform inițiatorilor proiectului de lege, reintroducerea obligației de a avea depozite ar fi ajutat autoritățile în lupta contra evaziunii și la simplificarea muncii inspectorilor de stat care verifică activitatea angrosiștilor.
„Prin modificările legislative propuse se urmărește crearea unui cadru legal prin care circuitul tranzacțional al produselor energetice de la locurile de depozitare ale acestora până la consumatorul final să fie cât mai transparent, astfel încât piața produselor energetice să fie accesibilă tuturor operatorilor economici onești, iar organele cu atribuții de control să poată verifica în orice moment proveniența și modul de valorificare a acestor produse”, scria în expunerea de motive a proiectului.
Atenție! Proiectul de lege NU se poate aplica, deoarece a fost respins de ambele Camere parlamentare (din moment ce a fost declarat neconstituțional).