Gândită inițial sub forma unui proiect de lege, OUG nr. 92/2021, publicată săptămâna trecută în Monitorul Oficial, cuprinde acum ceva mai puține prevederi decât au fost propuse în toamna trecută, când a apărut acel proiect la Ministerul Mediului.
Una dintre prevederile care nu s-au mai păstrat era referitoare la responsabilul firmei cu gestionarea deșeurilor, care ar fi trebuit să fie absolvent de studii superioare de lungă durată.
În OUG nr. 92/2021 a rămas doar condiția ca acești responsabili să fie instruiți în domeniul prevenirii generării de deșeuri și al managementului deșeurilor, inclusiv în domeniul substanțelor periculoase, ca urmare a absolvirii unor programe de perfecționare și specializare recunoscute la nivel național conform OG nr. 129/2000. Până acum, responsabilul trebuia doar să fie instruit în domeniul gestiunii deșeurilor, inclusiv celor periculoase, în urma absolvirii unor cursuri de specialitate, dar nu se cerea ca acele cursuri să fie recunoscute la nivel național.
A rămas, de asemenea, valabilă ideea că responsabilul cu gestionarea deșeurilor e obligatoriu doar pentru anumite firme - mai exact, pentru cei care au nevoie de autorizația de mediu/ integrată de mediu. Responsabilul poate fi angajat propriu sau o terță persoană.
„Pentru îndeplinirea obligațiilor legale privind gestionarea deșeurilor, titularul unei activități, pentru care autoritatea competentă pentru protecția mediului a emis o autorizație de mediu/autorizație integrată de mediu, are obligația să desemneze o persoană din rândul angajaților proprii sau să delege această obligație unei terțe persoane”, scrie în OUG nr. 92/2021, care, de fapt, aduce în România un nou regim legal al deșeurilor.
Ce riscă aceste companii dacă nu au un asemenea responsabil? O amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei, pentru persoanele fizice, și de la 20.000 lei la 40.000 lei, pentru persoanele juridice, potrivit ordonanței.