Ghidul procedurilor vamale simplificate poate fi descărcat de la finalul articolului de față sau direct de pe site-ul DGV. Informațiile detaliate despre condițiile ce trebuie îndeplinite și documentele ce trebuie depuse sunt tot acolo.
1. Procedura de autorizare pentru înscrierea în evidențele declarantului
Această procedură permite contribuabilului să declare mărfurile prin simpla lor înscriere în propriile evidențe. Adică se aplică unele simplificări la prezentarea mărfurilor în vamă, iar acestea sunt eliberate în baza unei garanții, datoria vamală urmând să se achite ulterior. Conform sursei citate, procedura permite accelerarea procesului de vămuire, astfel că se dispune de mărfuri mult mai repede.
„De la data înscrierii în evidențele declarantului, operatorul economic autorizat dispune de un termen, de regulă 30 de zile, pentru a depune o declarație vamală suplimentară, în care sunt sintetizate înscrierile în evidenţe, se achită datoria vamală și, dacă este cazul, se regularizează plata TVA. Autoritățile vamale se bazează, în general, pe exhaustivitatea și pe exactitatea informaţiilor furnizate de operator, iar controlul efectuat înainte de acordarea liberului de vamă are loc doar în cazuri excepţionale”, este explicat în documentul DGV.
Cu alte cuvinte, înscrierea în evidențele declarantului înseamnă că transportul de mărfuri se duce direct la depozitul contribuabilului, fără să se mai prezinte mărfurile la biroul vamal.
„Controlul vamal și liberul de vamă se realizează direct la sediul operatorului economic, pe baza notificării de prezentare transmisă de operator la biroul vamal și a dovezii plății TVA și accizelor, dacă este cazul. Procedura presupune implicare minimă din partea lucrătorilor vamali și se poate efectua chiar și în afara orelor de program al acestora, dacă acest fapt este autorizat. În cazul utilizării acestei proceduri, plata taxelor vamale la import se face în momentul depunerii declarației vamale suplimentare care conține toate înregistrările de mărfuri din evidențele operatorului efectuate pe parcursul unei luni calendarisice. În plus, titularii autorizațiilor pentru înscrierea în evidențele declarantului beneficiază de facilitatea de amânare de la plata în vamă a TVA, în baza certificatului emis la cererea acestora”, mai scrie despre procedură.
Concret, procedura de înscriere în evidențele declarantului se face în baza unei autorizații emise de biroul vamal în a cărui rază de competență teritorială își are solicitantul sediul sau punctul de lucru. Contribuabilii trebuie să îndeplinească anumite condiții pentru a primi autorizația, printre care absența încălcărilor grave sau repetate ale legislației vamale și fiscale, și dovedirea unui nivel ridicat de control al operațiunilor sale și al fluxului mărfurilor.
2. Procedura de autorizare pentru acordarea statutului de destinatar agreat
Cei care obțin autorizația de destinatar agreat pot primi și descărca mărfurile direct la sediu sau la locul desemnat ori aprobat în acest scop, fără a le mai prezenta, împreună cu vehiculul și documentele vamale și celelalte documente însoțitoare, la biroul vamal de destinație.
Totodată, DGV scrie că procedura permite efectuarea formalităților vamale de încheiere a regimului de tranzit și comunicarea rezultatelor descărcării autorității vamale prin intermediul aplicației NCTS-RO. Pe deasupra, vorbim de o reducere a timpilor de vămuire, din moment ce titularul poate dispune de mărfuri dacă la expirarea termenului de intervenție prevăzut în autorizație mărfurile sunt direcționate pe culoarul verde de control.
Autorizația este eliberată de biroul vamal în a cărui rază este locul în care compania urmează să primească mărfurile transportate sub regimul de tranzit unional/comun. Printre altele, solicitanții trebuie să îndeplinească criterii precum efectuarea a cel puțin 50 de operațiuni de tranzit într-un an calendaristic, lipsa încălcărilor grave ale legislației vamale și fiscale și lipsa datoriilor la stat.
3. Procedura de autorizare pentru acordarea statutului de expeditor agreat
Referitor la autorizația de expeditor autorizat, aceasta permite efectuarea formalităților vamale în locuri autorizate ale contribuabilului, fără a mai prezenta mărfurile în birourile vamale de plecare. Schimbul de informații cu autoritățile vamale se face electronic.
„Autorizația este eliberată de biroul vamal în a cărui rază de activitate se află locul de unde operatorul economic urmează să expedieze mărfurile transportate sub regimul de tranzit unional/comun”, scrie în documentul întocmit de DGV.
Printre condițiile pentru accesarea procedurii se numără chestiuni precum recurgerea frecventă la regimul de tranzit unional/comun (minimum 50 de operațiuni de tranzit într-un an calendaristic), lipsa încălcărilor grave ale legislației vamale și fiscale și dovedirea unui nivel ridicat de control al operațiunilor și al fluxului mărfurilor.
4. Procedura de autorizare pentru folosirea garanției globale
Unul dintre avantajele autorizației de folosire a garanției globale cu un cuantum redus este că permite folosirea acesteia în toate statele membre ale Uniunii Europene.
Totodată, operațiunile de tranzit se fac în limita unui cuantum de garanție mai mare decât suma menționată în angajamentul de la bancă. „De exemplu, în cazul garanției de 50%, se depune un angajament de 1 milion lei și se derulează tranzite pentru care garanția este în valoare de 2 milioane lei”, lămurește DGV.
Autorizația este eliberată de către Biroul de garanție din cadrul DGV, iar solicitanții trebuie să îndeplinească cerințe precum: să fie stabiliți pe teritoriul vamal al UE, să recurgă frecvent la regimul de tranzit unional/comun (cel puțin 50 de operațiuni de tranzit într-un an calendaristic) și să n-aibă datorii la stat.
5. Exonerarea de garanție
Conform documentului pus la dispoziție de autorități, avantajele exonerării de garanție sunt următoarele:
„Titularul autorizației poate să deschidă operațiuni de tranzit la orice birou vamal de plecare din România, precum și din Uniune, în limita sumei de referință care se reîntregește automat atunci când tranzitele sunt confirmate electronic. De asemenea, acesta poate să deruleze operațiuni de tranzit fără să depună un angajament de garanție eliberat de o bancă garantă, beneficiind de exonerare de garantare”, scriu cei de la DGV.
Printre condițiile ce trebuie îndeplinite pentru accesarea procedurii se numără solvabilitatea financiară și un nivel ridicat de control al operațiunilor și al fluxului mărfurilor, dispunerea de un sistem logistic care identifică mărfurile ca fiind mărfuri unionale sau neunionale și care indică localizarea acestora și luarea de măsuri adecvate de securitate pentru protejarea sistemului informatic și pentru securizarea documentației.
6. Vămuirea centralizată la nivel național
Dacă o companie face formalitățile vamale prin aplicarea vămuirii centralizate, aceasta are parte de mai multe beneficii, printre care, în cazul operațiunilor de import, eliminarea etapei de tranzit. Asta înseamnă o reducere a formalităților vamale și a costurilor cu efectuarea acestora.
Apoi, alt avantaj este disocierea între locul de depunere a declarației și locul prezentării mărfurilor în vamă, ceea ce permite concentrarea resurselor umane și materiale într-un singur loc. Astfel, declarația vamală poate fi depusă la biroul vamal de supraveghere, cu posibilitatea prezentării mărfurilor la alte birouri vamale, în funcție de necesitățile contribuabilului.
În fine, mai vorbim și de posibilitatea centralizării plăților aferente taxelor vamale, TVA-ului și altor taxe datorate în vamă pentru importul mărfurilor la biroul vamal de depunere a declarației vamale, indiferent de biroul vamal unde sunt prezentate efectiv mărfurile.
Ce condiții sunt? În mare, vămuirea centralizată poate fi folosită doar de persoanele cu statut de operator economic autorizat și se aplică pentru regimurile vamale din Codul Vamal al UE, cu excepția tranzitului, și numai pentru procedura standard de declarare, respectiv prin depunerea unei declarații vamale standard.
7. Folosirea declarației vamale cu codul de procedură de tip D
Potrivit sursei citate, „avantajul utilizării acestei proceduri constă în reducerea timpilor de așteptare pentru acordarea liberului de vamă prin efectuarea analizei de risc înainte de prezentarea mărfurilor în vamă, ceea ce îi permite operatorului economic să dispună într-un timp mai scurt de mărfuri decât dacă ar utiliza procedura standard de declarare”.
Concret, folosirea codului de procedură de tip D înseamnă că autoritățile vamale prelucrează datele furnizate de declarant înainte de prezentarea mărfurilor, pentru a efectua analiza de risc.
„În cazul importului, declarația vamală cu codul de procedură de tip D se completează la fel ca declarația vamală cu codul de procedură de tip A, dar se depune la autoritatea vamală competentă înainte de prezentarea mărfurilor în vamă (...), cu precizarea că etapa analizei de risc are loc înainte de etapa de acceptare a declarației vamale”, mai scrie în documentul citat.
Aplicarea procedurii vamale este necondiționată de emiterea unei autorizații, astfel că este disponibilă oricărui contribuabil care vrea să o aplice.