Concret, declarația poate fi atât un înscris sub semnătură privată, care să fie transmis prin poștă sau prin curier, cât și un document în format electronic semnat electronic, care să fie transmis online.
În mod normal, această schimbare s-ar fi aplicat începând de sâmbătă, când va intra în vigoare Legea 208/2020, însă mai există și OUG 70/2020, care permite oricum depunerea online sau prin poștă/curier a declarației privind beneficiarii reali, dar numai până la 2 noiembrie 2020. În plus, ordonanța prevede că activitatea Registrului Comerțului se face în principal prin mijloace electronice și prin corespondență, până la jumătatea lunii noiembrie 2020, deci până atunci declarațiile se mai pot depune electronic sau prin poștă.
Prin urmare, depunerea declarației va necesita din nou, obligatoriu, un drum la Registrul Comerțului, începând cu a doua jumătate a lunii noiembrie 2020. De ce? Pentru că singurele opțiuni care vor mai exista de la acel moment vor fi:
- declarația se dă în fața reprezentantului oficiului Registrului Comerțului sau
- declarația se depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă dată de notarul public ori atestată de avocat.
Comparație: Forma alineatului 5 al articolului 56 din Legea 129/2019 | ||
Înainte de modificarea prin OUG 111/2020 (până la 14 iulie 2020): | După modificarea prin OUG 111/2020 (între 15 iulie și 25 septembrie 2020): | După modificarea prin Legea 208/2020 (începând cu 26 septembrie 2020): |
„Declarația [privind beneficiarii reali] se poate da în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului sau se poate depune în formă autentică, personal sau prin reprezentant.” | „Declarația [privind beneficiarii reali] poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi transmisă la oficiul registrului comerțului fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătură electronică sau prin servicii de poștă și curier. Declarația pe propria răspundere poate fi dată și în formă autentică, certificată de avocat sau dată în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului.” | „Declarația [privind beneficiarii reali] se poate da în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat.” |
Excepțiile care vor permite transmiterea electronică între 26 septembrie și jumătatea lunii noiembrie 2020: „În termenul prevăzut la alin. (1) (2 noiembrie 2020 - n. red.), declarația privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi transmisă la oficiul registrului comerțului fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poștă și curier. Declarația privind beneficiarul real poate fi și în formă autentică, certificată de avocat sau dată la oficiul registrului comerțului” - articolul 29 din OUG 70/2020. „Pe o perioadă de 6 luni de la data încetării stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, prelungite prin Decretul nr. 240/2020 privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României, activitatea oficiului registrului comerțului se derulează în principal prin mijloace electronice și prin corespondență, în condițiile legii” - articolul 26 din OUG 70/2020 „Pe o perioadă de 6 luni de la data încetării stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, prelungite prin Decretul nr. 240/2020 privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României, declarațiile pe proprie răspundere care se anexează la cererea de înregistrare/alte cereri pot avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și pot fi transmise la oficiul registrului comerțului fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poștă și curier. Declarațiile pe proprie răspundere pot fi și în formă autentică, certificată de avocat sau date la oficiul registrului comerțului” - articolul 27 din OUG 70/2020 |
Aspectul referitor la posibilitatea trimiterii formularului online sau cu poșta/curierul, până la jumătatea lunii noiembrie 2020, în baza OUG 70/2020, a fost semnalat redacției noastre de către Luciana Codreanu, cititoare avocatnet.ro.
Este posibil ca această modificare introdusă de parlamentari să fi fost complet neintenționată. Proiectul care a devenit Legea 208/2020, ce a fost publicată aseară în Monitorul Oficial, a fost înregistrat la Senat pe 16 iunie 2020, în timp ce OUG 111/2020 a apărut în Monitor pe 15 iulie 2020. Practic, Guvernul a modificat prevederea în timp ce modificarea acesteia era discutată și de Parlament. Este posibil că parlamentarii n-au știut că modificarea lor va anula modificarea Guvernului.
Declarația privind beneficiarii reali se depune obligatoriu la înmatricularea oricărei firme noi la Registrul Comerțului, dar și ulterior, când apar modificări legate de beneficiarii reali.