Concret, grantul pentru capital de lucru este acordat beneficiarilor de ajutor de stat sub forma unei sume forfetare ca procent din cifra de afaceri înregistrată în 2019.
Potrivit OUG 130, valoarea sprijinului se stabilește în felul următor:
- pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă lui 2019 cuprinsă între 5.000 și 13.500 de euro, grantul e de 2.000 de euro;
- pentru IMM-urile cu cifra de afaceri pe 2019 între 13.501 și 1.000.000 de euro grantul se stabilește ca procent de 15% din cifra de afaceri, dar nu depășește suma de 150.000 de euro;
- cât despre IMM-urile cu cifra de afaceri peste un milion de euro, grantul e maximum 150.000 de euro.
Câți bani pune Executivul la bătaie prin măsura 2 din OUG 130/2020? Potrivit ordonanței, fondurile alocate sunt în valoare de 350.000.000 euro. Finanțările se dau în sistem primul venit, primul servit, în limita fondurilor.
La ce trebuie folosiți banii:
-
cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
-
datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități, potrivit contractelor încheiate;
-
cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat (chiria in avans nu este eligibilă);
-
cheltuieli privind achiziția de servicii necesare activității curente, cu excepția serviciilor de consultanță, studiilor și altor categorii de servicii indirecte;
-
cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2;
-
cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar (durata de utilizare este mai mică de un an), inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activității curente (au valoarea sub 2.500 lei dar durata de utilizare este mai mare de un an);
-
cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare reluării activității;
-
cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului (inclusiv taxele și impozitele salariale), cu excepția TVA deductibil; sunt eligibile și facturile emise anterior semnării contractului;
Solicitanții vor completa chiar declarații pe propria răspundere prin care își vor asuma că vor folosi banii în fix acele scopuri prevăzute de ordonanță. Dacă, la un control ulterior, autoritățile descoperă că nu au fost folosiți cum trebuie, banii vor fi returnați cu dobândă.
Cui se adresează finanțarea pentru capital de lucru
Potrivit OUG-ului, pentru aceste granturi se pot înscrie doar IMM-urile a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă sau redusă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă - asta înseamnă că la înscriere este esențială deținerea unui certificat de situații de urgență (galben sau albastru), cine nu are unul neputând avea acces la finanațare.
Domeniile de activitate unde se pot cere aceste finanțări: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentară și alte activități asimilate acesteia, transporturi, turism, edituri/librării/biblioteci, industriile creative, organizare de evenimente. Lista codurilor CAEN este în anexa nr. 2 a OUG 130. Se acordă granturi pentru capital de lucru și ONG-urilor din învățământ.
Parlamentul a votat, într-adevăr, extinderea listei, dar proiectul respectiv nu a ajuns la acest moment la promulgare. Când va deveni lege, în Monitorul Oficial, Guvernul va trebui să permită și noilor beneficiari să se înscrie pentru granturi, dacă vor mai rămâne bani până atunci.
Condițiile de acordare:
- IMM-ul a înregistrat profit operațional din activitatea curentă, în unele din ultimele două exerciții financiare înainte de depunerea cererii de finanțare pentru obținerea grantului;
- beneficiarul nu era în dificultate la 31 decembrie 2019;
- IMM-ul dispune de coparticipare la constituirea capitalului de lucru de măcar 15% din valoarea grantului la data utilizării acestuia;
- IMM-ul menține sau suplimentează numărul de salariați, față de data depunerii cererii, pe o perioadă de măcar șase luni, la data acordării granturilor (excepție fac situațiile în care sunt încheiate contracte pentru sezonieri sau zilieri).
Perioada de înscriere: 21 octombrie (ora 10:00) - 28 octombrie (ora 20:00). Înscrierile se fac pe granturi.imm.gov.ro, dar de ceva vreme platforma a fost deschisă pentru preînscriere, astfel încât firmele să aibă deja date de logare la momentul depunerii cererii de înscriere (util: aspecte la care să fii atent, la înscriere, pentru validarea cererii). Dacă fondurile nu se vor epuiza, e posibil ca înscrierile să fie prelungite.
Atenție! Aplicanții care nu au înregistrat la ANAF Situațiile financiare anuale la 31 decembrie 2019 până la data înscrierii in aplicație, vor primi decizie de respingere.
Aprobarea înscrierii: Pentru aplicanții acceptați în urma verificărilor administrative și de eligibilitate în limita bugetului alocat măsurii, aplicația informatică va genera contractul de finanțare. Un e-mail de atenționare va fi trimis, oricum. Contractul va trebui semnat cu semnătură electronică și reîncărcat apoi semnat în maximum 20 de zile de la primire, dar nu mai târziu de ultima zi a anului, împreună cu dovada co-finanțării (extras de cont bancar, scrisoare de aprobare a creditului sau contract de credit).
Cumularea schemelor de ajutor: cei care au aplicat pentru IMM Invest pot aplica pentru granturile de capital de lucru; de asemenea, nu există interdicție pentru cumularea măsurii 3 cu măsura 2 din OUG 130, adică de a aplica și pentru granturile pentru investiții, și pentru cele pentru capital de lucru, doar că, în practică, devine destul de greu de imaginat cum o firmă ar avea nevoie și de granturi de capital de lucru, și de finanțare pentru investiții, potrivit lui Bogdan Hossu, Director General Wise Finance Solutions, companie specializată în implementare de proiecte cu fonduri nerambursabile și ajutoare de stat.
Banii trebuie cheltuiți într-un termen-limită: În termen de maximum 180 de zile din momentul plății ajutorului financiar către beneficiar, acesta are obligația efectuării cheltuielilor, termen în care vor trebui încărcate în aplicația de granturi și facturile, documentele de plată și raportul de progres. Altfel, dacă nu sunt cheltuiți banii în acest termen maxim, trebuie returnați (cei rămași, desigur).
Comentarii articol (0)