Firmele și persoanele fizice care au acumulat datorii la stat de când a început criza coronavirusului pot accesa din 19 noiembrie 2020 un mecanism simplificat de eșalonare la plată, conform OUG 181/2020 și normelor sale de aplicare. Din acest motiv, prezentăm azi principalii pași procedurali ce trebuie urmați și indicăm documentele necesare.
1. Verifică dacă există datorii acumulate în timpul crizei și dacă sunt îndeajuns de mari pentru a accesa eșalonarea simplificatăÎnainte de orice, trebuie clarificat ce fel de datorii pot fi eșalonate prin noul mecanism. Este vorba, mai exact, de
„obligațiile fiscale principale și accesorii a căror scadență/termen de plată s-a împlinit după data declarării stării de urgență și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, administrate de organul fiscal central”, așa cum scrie în ordonanță.
Asta înseamnă datoriile pe care contribuabilii ar fi trebuit să le achite după ce România a intrat în starea de urgență la data de 16 martie 2020 și până la data de 22 decembrie 2020, cel târziu. Deși actul face referire la data eliberării certificatului de atestare fiscală, trebuie avut în vedere că cererile de eșalonare pot fi depuse până la 15 decembrie 2020 și că certificatul este eliberat în maximum cinci zile lucrătoare de la depunerea solicitării (deci, 16 decembrie, în cel mai bun caz, sau 22 decembrie, în cel mai rău caz).
Potrivit
normelor de aplicare din Ordinul Fiscului 3.896/2020, mecanismul acoperă impozitele, taxele, contribuțiile și alte sume datorate bugetului statului, plus accesoriile, amenzile ce se plătesc la Fisc, creanțele stabilite de alte entități ale statului pe care le recuperează efectiv Fiscul și creanțele rezultate din infracțiuni.
Datoriile acumulate în criză trebuie să fie de cel puțin 500 de lei, dacă cererea de eșalonare e făcută de un datornic persoană fizică, sau de cel puțin 5.000 de lei, dacă cererea de eșalonare e făcută de un datornic persoană juridică.
În plus, trebuie verificat dacă sunt îndeplinite condițiile pentru a accesa mecanismul. În esență, datornicii să
nu fie în faliment sau dizolvare și să
nu aibă datorii restante la data intrării în starea de urgență. Dacă aveau, totuși, datorii la data de 16 martie 2020, acestea pot fi plătite până când se cere eșalonarea simplificată a datoriilor din criză.
2. Depune cererea de eșalonare la plată până la 15 decembrie 2020Următorul pas al procesului este depunerea efectivă a cererii de eșalonare până la data de 15 decembrie 2020 (orice solicitare transmisă după acea zi va fi respinsă automat). Împreună cu cererea, autoritățile permit datornicilor să anexeze un grafic de eșalonare prin care să propună cuantumul ratelor ce vor fi plătite (apropo, datornicii pot cere ulterior modificarea deciziei de eșalonare, dacă e nevoie).
Conform normelor de aplicare,
modelul de cerere de eșalonare și propunerea de grafic sunt cele disponibile aici. Solicitările se pot depune atât direct la registratura Fiscului, cât și prin poștă (cu confirmare de primire) sau prin intermediul Spațiului Privat Virtual.
Eșalonarea simplificată este valabilă pe o perioadă de maximum 12 luni - mai precis, Fiscul aprobă cel mult perioada propusă de datornic, în limita a 12 luni. Însă datornicii pot opta și pentru o perioadă mai scurtă de atât, în funcție de cuantumul datoriilor și de posibilitățile financiare pe care estimează că le vor avea în viitorul apropiat.
3. Certificatul și decizia se eliberează în cinci zile lucrătoare, cel multPotrivit OUG 181/2020, Fiscul eliberează certificatul de atestare fiscală (care cuprinde obligațiile fiscale existente în sold la data eliberării sale) în maximum cinci zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de eșalonare. Decizia de eșalonare la plată se emite, de asemenea, în cinci zile lucrătoare de la momentul înregistrării cererii.
Asta înseamnă că, dacă un datornic depune cererea în ultima zi a termenului, certificatul și decizia vor fi emise cel târziu pe 22 decembrie 2020. Ambele acte vor fi comunicate datornicului.
„Cuantumul și termenele de plată a ratelor de eșalonare se stabilesc prin grafice de eșalonare care fac parte integrantă din decizia de eșalonare la plată. (...) La cererea debitorului, organul fiscal poate aproba plata diferențiată a ratelor de eșalonare”, scrie în actul normativ.
Conform normelor de aplicare, fiecare rată din graficul de eșalonare trebuie plătită până la
data de 15 a lunii. Prima rată va avea ca termen data de 15 a lunii următoare celei în care se emite decizia de eșalonare. Prin urmare: pentru deciziile emise în noiembrie 2020, prima rată se va plăti până pe 15 decembrie 2020, iar pentru deciziile emise în decembrie 2020, prima rată se va plăti până pe 15 ianuarie 2021.
Dacă Fiscul va respinge solicitarea, datornicul va fi audiat în avans. În orice caz, deciziile emise de Fisc pot fi contestate în condițiile impuse de Codul de procedură fiscală.
4. Plata ratelor și condițiile de respectat pentru a păstra facilitateaOdată ce datornicul știe că eșalonarea simplificată i-a fost aprobată și cunoaște graficul oficial de plată a ratelor, acesta trebuie să fie atent nu doar la achitarea ratelor, ci și la alte aspecte.
Este vorba de 12 condiții esențiale pentru ca valabilitatea eșalonării să fie păstrată. De exemplu, ordonanța se referă la declararea și plata obligațiilor fiscale curente, plata obligațiilor fiscale stabilite prin decizie a Fiscului, plata datoriilor neincluse în eșalonare, plata sumelor rămase după soluționarea deconturilor de TVA sau evitarea intrării în faliment/dizolvare.
În plus, trebuie menționat că
se plătește o dobândă pe perioada acordării eșalonării simplificate - 0,01% pe ziua de întârziere.
Pierderea valabilității eșalonării va implica începerea executării silite sau, dacă aceasta deja începuse înainte de stabilirea eșalonării și a fost suspendată, continuarea procedurii pentru sumele rămase neplătite. Iar odată cu pierderea facilității datornicul va datora o penalitate de 5%, o dobândă de 0,02% pe ziua de întârziere și chiar o penalitate de nedeclarare.
5. Finalizarea proceduriiDacă datornicul își va plăti integral și la timp ratele trecute în graficul de eșalonare și dacă va respecta toate condițiile pentru păstrarea facilității, procedura se va încheia printr-o decizie a Fiscului.