- verificarea faptului că datoriile contribuabilului firmă sau persoană fizică se încadrează în eșalonarea simplificată;
- depunerea cererii de eșalonare până la 15 decembrie 2020;
- primirea certificatului de atestare fiscală și a deciziei de eșalonare la plată în cinci zile lucrătoare de la solicitarea eșalonării simplificate;
- plata ratelor stabilite prin graficul de eșalonare și respectarea condițiilor de păstrare a facilității;
- finalizarea eșalonării în maximum 12 luni prin decizie a Fiscului.
Ce fel de datorii sunt acoperite?
Așa cum scrie și în ordonanță, este vorba de obligațiile fiscale principale și accesorii administrate de Fisc (cu scadența sau termenul de plată împlinite după data de 16 martie 2020 și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală). Dar ordinul detaliază că sunt incluse, mai precis, impozitele, taxele, contribuțiile și alte sume datorate bugetului statului, plus accesoriile, amenzile ce se plătesc la Fisc, creanțele stabilite de alte entități ale statului pe care le recuperează efectiv Fiscul și creanțele rezultate din infracțiuni. Acestea sunt stabilite prin declarații fiscale (inclusiv rectificative), decizii de impunere (inclusiv decizii privind accesoriile), titluri executorii și nu numai.
Pe ce perioadă se acordă eșalonarea simplificată?
Pentru o perioadă de maximum 12 luni. Însă se precizează că, în limita celor 12 luni, Fiscul nu acordă o perioadă mai mare decât cea cerută de contribuabil. Cu alte cuvinte, dacă solicitantul vrea o eșalonare pe șase luni, de exemplu, atunci Fiscul acordă facilitatea pentru maximum șase luni, nu pe 12 luni.
Accesarea eșalonării simplificate implică renunțarea la intenția de a beneficia de amnistia fiscală și restructurarea financiară?
Da, așa reiese din ordinul Fiscului, deși în OUG 181/2020 nu scrie nimic despre așa ceva. Practic, solicitarea eșalonării simplificate va implica anularea notificărilor de accesare a restructurării financiare din OG 6/2019 sau a amnistiei fiscale din OUG 69/2020. De reținut că procedura face referire numai la situațiile în care un datornic a cerut eșalonarea simplificată după ce deja notificase Fiscului intenția de a beneficia de restructurarea financiară sau amnistia fiscală. Dacă cineva deja a beneficiat de unul sau ambele mecanisme, accesarea eșalonării simplificate este posibilă.
Cum se depune cererea de eșalonare?
Cererile prin care datornicii solicită accesarea eșalonării simplificate se pot depune, până la 15 decembrie 2020, atât direct la registratura Fiscului, cât și prin poștă (cu confirmare de primire) sau prin intermediul Spațiului Privat Virtual. Așa cum scriam mai sus, modelul cererii este inclus în ordin, laolaltă cu toate celelalte documente necesare în procedură.
Câte cereri depun cei care au sedii secundare?
Una singură. Practic, în document scrie că datornicul include în cererea proprie și creanțele sediilor secundare pe care le are (dacă e cazul, evident). Totodată, e precizat că pot accesa eșalonarea și datornicii fără domiciliu fiscal în România, dacă-și desemnează un împuternicit conform regulilor din Codul de procedură fiscală.
La ce dată se plătește lunar fiecare rată?
Fiecare rată din graficul de eșalonare trebuie plătită până la data de 15 a lunii, prevede ordinul Fiscului. Asta înseamnă că prima rată va avea ca termen data de 15 a lunii următoare celei în care se emite decizia de eșalonare simplificată a datoriilor din timpul crizei (pentru deciziile emise în noiembrie 2020, prima rată se va plăti până pe 15 decembrie 2020, iar pentru deciziile emise în decembrie 2020, prima rată se va plăti până pe 15 ianuarie 2021).
Pot discuta cu Fiscul înainte să mi se respingă cererea? Pot contesta decizia Fiscului?
Răspunsul este da pentru ambele întrebări. Dacă Fiscul consideră că trebuie să respingă o cerere de eșalonare, va audia contribuabilul în avans. Deciziile emise de Fisc, fie pentru aprobarea, fie pentru respingerea eșalonării, vor putea fi contestate conform regulilor din Codul de procedură fiscală.
Important: Informații mai multe despre mecanismul eșalonării simplificate la plată a datoriilor acumulate de contribuabili în timpul crizei pot fi găsite în secțiunea noastră specială de aici.