În cazul concret al pandemiei de SARS-CoV-2, legislația prevede că toate companiile care au angajați, fie ele chiar și PFA-uri sau ONG- uri, sunt obligate să actualizeze evaluarea riscului de îmbolnăvire profesională, precum și planul ce conține măsurile de prevenție.
Ordinul 874/81/2020 a adus o serie de precizări care, departe de a oferi detalii suplimentare companiilor pentru ca acestea să poată trece la actualizarea rapidă și eficientă a evaluării și a planului de prevenție, a produs o serie de neînțelegeri. De exemplu, în Anexă, la punctul 3 lit. b se afirmă că medicul de Medicina Muncii face instructajul SSM, iar la lit. c) că tot acesta e cel care face evaluarea de risc. Aceste informații vin în contradicție cu celelalte prevederi legale în domeniul SSM . Conform prevederilor legale în vigoare, medicul nu are competența să facă evaluări de risc de unul singur, ci ca membru în comisia de evaluare a riscurilor, alături de expertul SSM, reprezentanți ai angajaților și ai angajatorului. Desigur că input-ul medicului pe zona de prevenire în cazul specific actual, al pericolului biologic, este deosebit de important, însă nu este suficient.
Cum se face evaluarea riscului de accident și îmbolnăvire profesională
Concret, avem de-a face cu două componente importante pe parte de sănătate în muncă:
- Evaluarea de risc care înseamnă, practic, ierarhizarea riscurilor de accidentare sau îmbolnăvire profesională pe criteriile de probabilitate și gravitate.
- Planul de prevenire în cadrul căruia se determină măsurile care trebuie luate pentru reducerea riscurilor identificate în cadrul analizei, dar și cine anume este responsabil cu acestea (în funcție de specificul activității, poate fi vorba de Departamentul tehnic, cel de achiziții, HR, șeful de tură, etc).
- cu ajutorul departamentului intern de SSM sau a consultantului extern, se stabilește comisia de evaluare de risc, în funcție de particularitățile companiei;
- evaluarea deja existentă trebuie actualizată cu noul risc, a cărui consecință maximă posibilă este decesul;
- ținând cont de prevederile legale privind limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2 la nivel național, cu sprijinul medicului de Medicina Muncii și pe baza observațiilor venite de la restul membrilor comisiei, se stabilesc măsurile specifice de protecție pentru respectiva companie (poate fi vorba de împărțirea angajaților în schimburi, de implementarea lucrului de acasă pentru un anumit număr de angajați, de instituirea unui anumit regim de testare, etc);
- se semnează documentul privind evaluarea de risc și se supune atenției angajaților.
Ce riscă firmele care nu actualizează evaluarea de risc la condițiile epidemiologice actuale
Evaluarea riscului de accident și îmbolnăvire profesională este documentul ce stă la baza întregii documentații de SSM și este unul dintre documentele obligatoriu de prezentat în cazul unui control ITM. Absența acestui document ori neactualizarea lui, poate fi sancționată, în funcție de situație, cu amendă între 3.000-6.000 lei, iar în cazul în care, din pricina acestei abateri, apar litigii sau focare infecțioase, se poate ajunge la răspundere penală.