Modificări la garanțiile constituite pentru eșalonare
În condițiile în care constituirea de garanții este obligatorie pentru accesarea mecanismului eșalonării, e important de arătat ce schimbări au avut loc în această privință:1. Asocierile fără personalitate juridică vor beneficia și ele de un plafon până la care nu vor fi obligate să constituie garanții, pentru a accesa mecanismul eșalonării. Dacă datoriile vor fi de până la 10.000 lei, atunci nu vor fi necesare garanții.
2. Debitorul va putea scăpa de obligația de a constitui o garanție și în situația în care are poprire pe conturile bancare, atât timp cât sumele indisponibilizate vor acoperi sumele eșalonate la plată și dobânzile datorate pe perioada eșalonării.
3. Bunurile oferite drept garanție nu vor mai putea fi evaluate decât de un evaluator autorizat. Până la modificare, Codul de procedură fiscală prevedea că evaluarea se face de către un expert evaluator independent.
Tot în același loc, Legea nr. 295/2020 a exclus prevederile din Codul de procedură fiscală care permiteau ignorarea evaluării unui imobil, în anumite cazuri când existau prețuri diferite, din alte surse. Mai exact, dacă prețul stabilit de evaluator era mai mare decât valoarea orientativă stabilită prin expertizele utilizate de camera notarilor publici, se ținea cont de valoarea stabilită prin expertizele acestea din urmă.
De asemenea, în ceea ce privește bunurile mobile, dacă valoarea stabilită de evaluator era disproporționată față de valoarea de piață a aceluiași tip de bun, Fiscul putea să ceară efectuarea unei alte expertize. Și această prevedere a fost înlăturată.
4. S-ar putea ca înlocuirea sau redimensionarea garanției, în urma plății unei părți din datoriile eșalonate, să se facă mai greu. Noile prevederi permit acest lucru doar la „cererea temeinic justificată a debitorului”. Până acum, Codul de procedură fiscală permitea înlocuirea sau redimensionarea doar la simpla cerere a contribuabilului. Introducerea condiției ca cererea să fie temeinic justificată s-ar putea să determine Fiscul să caute și alte motive pentru înlocuirea sau redimensionarea garanției, dincolo de simpla plată a unei părți din datorie.
5. Va exista o procedură expresă cu privire la stabilirea valorii garanției, atunci când debitorul nu are suficiente bunuri, care să acopere întreaga garanție necesară. Diferența va fi dată de cuantumul obligațiilor fiscale, rămas neacoperit. Reamintim, în acest context, că o garanție, potrivit Codului de procedură fisală, poate fi constituită din:
- mijloace bănești consemnate pe numele debitorului la dispoziția Fiscului, la o unitate a Trezoreriei Statului;
- scrisoare de garanție/poliță de asigurare de garanție;
- instituirea sechestrului asigurător asupra bunurilor proprietate a debitorului;
- încheierea unui contract de ipotecă sau gaj în favoarea Fiscului, având ca obiect bunuri proprietate a unei terțe persoane; aceste bunuri trebuie să fie libere de orice sarcini, cu excepția cazului în care acestea sunt sechestrate exclusiv de către Fisc.
7. O veste bună pentru contribuabili este că, dacă au bunuri deja sechestrate, însă constituie o garanție pentru a beneficia de eșalonare, sechestrul se ridică. Singura condiție e ca sechestrul să vizeze alte bunuri decât cele care au stat la baza garanției. Va exista, însă, o excepție de la acest beneficiu: atunci când vor fi instituite garanții pentru ridicarea unor măsuri asigurătorii, garanțiile respective (diferite de cele pentru eșalonare) vor fi menținute, pe toată perioada pe care ar fi fost păstrate sechestrele.
Mai exista o excepție de la regula de mai sus, referitoare la păstrarea măsurilor asigurătorii, dacă a fost început un proces penal. Însă Curtea Constituțională a constatat neconstituționalitatea prevederii respective, ceea ce ar trebui să facă inaplicabilă excepția în cauză.
Alte modificări incluse în Legea nr. 295/2020
8. Au fost incluse noi obligații fiscale în datoriile ce vor trebui plătite, pentru menținerea eșalonării. E vorba de acele obligații fiscale rezultate din declarații depuse aferente obligaţiilor pentru care nu există obligația de declarare în vectorul fiscal. Acestea vor trebui plătite, pentru menținerea eșalonării, în termen de 30 de zile de la depunerea declarației. Vestea bună e că și acestea vor putea fi incluse în planul de eșalonare modificat. Partea negativă e că asemenea datorii, în situația în care nu vor fi incluse în planul de eșalonare și nu vor fi plătite în termen, vor atrage pierderea valabilității eșalonării - cu consecința că sumele rămase de plată vor deveni scadente. Acest caz expres de încetare a valabilității nu exista, până acum, în legislația procedural-fiscală. De asemenea, nu discutăm doar de datoriile de tipul celor de mai sus, care vor atrage această consecință. Ci de mai multe, printre care și cele care au termen de plată scadent începând cu data comunicării deciziei de eșalonare la plată
9. Atunci când vor fi anulate obligații fiscale stabilite de un act administrativ și care au fost eșalonate la plată, contribuabilul va putea cere, ori de câte ori va avea loc acest lucru, modificarea deciziei de eșalonare. Până acum, o asemenea posibilitate nu era prevăzută expres. De aceea, exista riscul ca Fiscul să refuze modificarea, dacă s-a depășit limita de modificări (cel mult două) ce pot fi cerute într-un sau într-o fracție de an.
10. Decizia de eșalonare va fi suspendată, la cererea debitorului, atunci când aceasta va cuprinde exclusiv obligații fiscale conținute într-un act administrativ suspendat. Această prevedere expresă nu exista, până acum. De asemenea, aceeași opțiune va exista și dacă executarea silită va fi suspendată, din cauza stingerii sau inexistenței creanțelor fiscale, prevăzute în decizia de eșalonare.
În același timp, dacă va fi admisă o contestație la executare, în condițiile de mai sus, iar hotărârea judecătorească de admitere va fi pronunțată după emiterea deciziei de finalizare a eșalonării la plată (adică după ce toate datoriile conținute în graficul de eșalonare vor fi stinse) sau fără ca debitorul să fi cerut modificarea deciziei de eșalonare, asemenea decizii ale Fiscului vor putea fi anulate din oficiu, pentru a îi fi restituite contribuabilului sumele plătite, dar cu privire la care a fost admisă contestația la executare.