Codul administrativ a introdus, de la începutul acestui an, o nouă procedură de evaluare a funcționarilor publici, detaliată în anexa cu numărul VI a codului. Evaluarea se face pentru anul anterior, în primele luni ale anului, ceea ce înseamnă că în primele trei luni ale anului viitor se face evaluarea pentru ianuarie - decembrie 2020.
Finalitatea evaluărilor, dacă ne uităm în cod și în metodologie poate fi următoarea:
- promovarea într-o funcție publică superioară;
- acordarea de prime, în condițiile legii (și, desigur, în măsura în care bugetul permite);
- scăderea salariului cu 10% până la următoarea evaluare anuală pentru cei care obțin al doilea cel mai mic scor - calificativul „satisfăcător“; mai exact, scăderea salarială este fixă și se face pentru aproape un an, dacă între evaluarea de anul viitor și cea din anul următor acestuia sunt 12 luni;
- eliberarea din funcție.
Și pentru că am menționat calificatiul „satisfăcător“, trebuie spus că punctajul final al fiecărei evaluări se va putea încadra în următoarele bareme:
a) pentru un punctaj între 1,00-2,50 se acordă calificativul „nesatisfăcător“;
b) pentru un punctaj între 2,51-3,50 se acordă calificativul „satisfăcător“;
c) pentru un punctaj între 3,51-4,50 se acordă calificativul „bine“;
d) pentru un punctaj între 4,51-5,00 se acordă calificativul „foarte bine“.
Pentru debutanți, calificativele de evaluare sunt doar două - necorespunzător, în sensul că nu a făcut dovada că deține cunoștințele teoretice și deprinderile practice necesare exercitării funcției publice, respectiv corespunzător, în sensul că a făcut dovada că deține cunoștințele teoretice și deprinderile practice necesare. Dacă obține acest din urmă calificativ, debutantul se poate definitiva în funcția publică. Dacă nu, va fi eliberat din funcție.
Printre alte aspecte analizate, fiecare categorie de funcționar e evaluat și după o serie de criterii de performanță stabilite prin metodologia anexată Codului administrativ.
De pildă, pentru funcționarii de execuție, metodologia stabilește zece criterii de performanță, ușor detaliate, pe clase de funcționari. Iată un exemplu:
- capacitatea de a rezolva eficient problemele (în mare, înseamnă același lucru pentru toată lumea, mai puțin partea de asumare de riscuri):
- pentru funcționarii publici din clasa I înseamnă: capacitatea de a depăși obstacolele sau dificultățile intervenite în activitatea curentă, prin identificarea soluțiilor adecvate de rezolvare și asumarea riscurilor identificate;
- pentru funcționarii publici din clasa a II-a înseamnă: capacitatea de a depăși obstacolele sau dificultățile intervenite în activitatea curentă, prin identificarea soluțiilor adecvate de rezolvare și asumarea riscurilor identificate;
- pentru funcționarii publici din clasa a III-a înseamnă: capacitatea de a depăși obstacolele sau dificultățile intervenite în activitatea curentă, prin identificarea soluțiilor adecvate de rezolvare.
Notă: Puteți consulta întreaga metodologie de evaluare, pe categorii de funcționari, aici.