În 24 decembrie, Marea Britanie și Uniunea Europeană au încheiat un acord provizoriu care să reglementeze relația lor, ulterior ieșirii complete a primeia din UE (adică ulterior încheierii perioadei de tranziție, la 31 decembrie 2020). Acordul este extrem de complex, ajungând la peste 1200 de pagini, iar acesta reglementează o serie de aspecte de interes general, inclusiv pentru românii și firmele din România cu interese în Regat. Ce e important de precizat, la acest moment, e că acordul se va aplica provizoriu, dar nimeni nu garantează că aceasta este forma lui finală.
Acordul încheiat în 24 decembrie urmează să stabilească relația comercială și anumite aspecte de cooperare, în diferite domenii, între Marea Britanie și UE. Acesta urmează
să se aplice, provizoriu, de la 1 ianuarie 2021, urmând să treacă prin etapele de ratificare (procesul prin care un tratat internațional este acceptat, în cazul acesta de Parlamentul European, respectiv de Parlamentul Marii Britanii, ulterior semnării lui), înainte de a se aplica în mod definitiv. În acest context, prezentăm o serie de aspecte importante pentru cetățenii români și pentru firmele din România, în ceea ce privește impactul acordului asupra acestora.
1. Ce înseamnă aplicarea provizorie? De ce nu s-a ajuns la un acord final? Cum spuneam și mai sus, un acord presupune și ratificarea lui - în acest caz, de către organele legislative ale părților la acel acord. Chiar dacă ratificarea va fi făcută
de către Parlamentul European (și nu de parlamentele statelor membre ale UE, fiind vorba de chestiuni ce se află în competența exclusivă a Uniunii), procesul acesta e mai greoi decât procesul de negociere și semnare a tratatului. De aceea, pentru a nu se crea o breșă între momentul ieșirii complete a Marii Britanii din Uniunea Europeană și momentul în care acordul devine obligatoriu, ulterior ratificării, s-a acceptat aplicarea lui provizorie,
până la 28 februarie 2021.
2. Schimbă acordul ceva în privința Brexit? Nu. Așa cum s-a stabilit inițial, perioada de tranziție de dinaintea ieșirii complete a Marii Britanii din Uniunea Europeană se încheie la finalul actualei luni. Adică, avantajele, regulile și obligațiile care există în UE nu se mai aplică față de Marea Britanie, de la anul.
Așadar, din 2021, Marea Britanie va avea statut de stat terț față de Uniunea Europeană - deci, inclusiv față de România.
Bineînțeles că acordul va stabili anumite anumite chestiuni care ar putea fi de interes pentru cetățeni (de exemplu, coordonarea parțială a sistemelor de asigurări sociale) sau pentru firme (aspecte ce țin de concurență, aspecte legate de comerțul cu Marea Britanie, aspecte legate de sectorul transporturilor etc.).
3. Care sunt chestiunile de interes, pentru cetățenii români? În primul rând, toți românii trebuie să știe că, odată cu ieșirea completă a Marii Britanii din UE, libera circulație a acestora pe teritoriul Regatului Unit
nu va mai fi garantată. Acordul nu schimbă nimic, în privința circulației în Regat. De fapt, regulile după care vor avea acces cetățenii UE pe teritoriul Marii Britanii vor fi stabilite de guvernul acesteia, singurele chestiuni precizate în Acord cu privire la călătorii referindu-se la cele făcute în scopuri profesionale.
În ceea ce privește circulația în Marea Britanie, în general, Ministerul Român de Externe a elaborat
un ghid cu privire la condițiile în care românii pot intra pe teritoriul britanic, când le trebuie viză, pentru ce, cum pot obține acea viză etc.
Atenție! Mă refer, aici, la cei care urmează să intre pe teritoriul Regatului, din 2021. Până la acea dată, se aplică regulile tranzitorii stabilite prin
Acordul de retragere.
Un alt domeniu important unde Acordul comercial nu precizează multe chestiuni ține de recunoașterea diplomelor obținute în Marea Britanie (sau invers). Din acest punct de vedere, diplomele obținute în Marea Britanie nu vor mai fi recunoscute automat, în România (bineînțeles, nimic nu oprește organele legislative române să stabilească ele însele modalitatea de recunoaștere a diplomelor obținute în Regat). Însă Acordul comercial prevede, pentru viitor, posibilitatea stabilirii unor proceduri simplificate de recunoaștere, ulterior negocierii între Marea Britanie și UE.
Există, în același timp, și aspecte benefice pentru cetățenii UE (și români), în Acordul de comerț și cooperare. De exemplu, un capitol întreg este dedicat coordonării sistemelor de asigurări sociale, inclusiv în ceea ce privește recunoașterea perioadelor de timp lucrate pe teritoriile UE, respectiv al Marii Britanii, de către cealaltă parte la Tratat. Sunt vizate inclusiv chestiuni ce țin de pensia pentru limită de vârstă, de exemplu.
4. Ce trebuie să știe firmele? În ceea ce privește firmele, cel mai mare impact al ieșirii Marii Britanii din UE va fi dat de pierderea libertăților europene de a-și vinde bunurile sau presta serviciile pe teritoriul Regatului, fără a exista discriminări de niciun tip față de firmele din Marea Britanie. Însă Acordul comercial și de cooperare prevede o serie de avantaje, totuși. De exemplu, nu se vor datora taxe vamale pentru produsele exportate în Marea Britanie, din UE (discutăm de produse animale, cereale, zahăr, produse textile etc.).
Bineînțeles,
acest lucru nu înseamnă că nu vor exista controale vamale sau obligații pentru exportatori să se conformeze regulilor pe care autoritățile din Marea Britanie le vor stabili pentru exportul produselor în Regat, lucruri care pot să devină obstacole comerciale.
Pentru o detaliere completă a principalelor prevederi ale Acordului comercial, cei interesați
pot găsi mai multe detalii aici.
Atenție! Acordul comercial și de cooperare semnat de Marea Britanie și de UE se va aplica, provizoriu, de la 1 ianuarie 2021. După aceea, urmează ca parlamentele celor două părți să ratifice Acordul, pentru ca acesta să se aplice, în mod definitiv. La acest punct, nimic nu garantează că relațiile între cele două părți vor rămâne așa cum sunt prevăzute în Tratat, mai ales că multe aspecte ar putea fi negociate și stabilite ulterior (cum e cazul cu recunoașterea diplomelor, de exemplu).
Comentarii articol (1)