- prezentarea unei declarații pe propria răspundere, de unde să reiasă că a avut loc o diminuare cu cel puțin 25% a veniturilor sau a încasărilor medii lunare, din ultimele trei luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată, prin raportare la perioada similară din 2019 sau 2020, după caz (termenul limită pentru depunerea solicitării este, acum, 15 martie 2021) și
- firma solicitantă să nu se afle în insolvență, la data solicitării suspendării rambursării creditului.
Există, însă, o problemă. Pentru că OUG nr. 37/2020, după modificare, conține două articole diferite care stabilesc condițiile pentru accesarea mecanismului. Unul introdus mai vechi, articolul 6 (care preciza că e nevoie de certificat pentru situații de urgență), și unul introdus prin ultimele modificări, articolul 61, care conține condițiile deja discutate. Când există două norme aflate în conflict, într-un asemenea caz, se aplică norma cea mai nouă. În mod normal, acest lucru înseamnă că ar trebui să se aplice articolul 61, din OUG nr. 37/2020, potrivit căruia nu e necesară deținerea unui certificat pentru situații de urgență. Dar, pentru a ne asigura că lucrurile stau, într-adevăr, așa, am trimis o solicitare Ministerului Economiei, prin care i-am rugat să clarifice această chestiune.
Extinderea posibilității pentru firme de a obține amânarea plății ratelor bancare și în 2021 a fost oficializată în ultima zi a anului trecut. Mai multe detalii despre mecanism, despre noile date limită până la care poate fi accesat și ce se întâmplă în situația în care împrumutatul l-a mai accesat, înainte de extindere, pot fi găsite aici.
Atenție! Chiar dacă a intrat în vigoare prelungirea măsurii, introdusă prin OUG nr. 227/2020, ea nu se va aplica decât după ce vor fi adoptate și normele de punere în aplicare a acestui act normativ.