ACCES PREMIUM
De ce premium?
Clarificare: Optimizările fiscale NU se raportează la ANAF dacă vizează numai legislația României
Aranjamentele fiscale care trebuie raportate la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), începând din acest an, sunt cele ce vizează exclusiv chestiuni transfrontaliere. Cu alte cuvinte, optimizări fiscale care implică atât legislația română, cât și legislația unui alt stat. Dacă o optimizare fiscală implică numai legislația română, aceasta NU se raportează la ANAF.
Articolul continuă mai jos
De fapt, această idee a fost explicată recent de reprezentanții ANAF chiar prin
ghidul lor referitor la raportarea aranjamentelor fiscale transfrontaliere. Firmele sau fiscaliștii trebuie să stabilească mai întâi dacă aranjamentele sunt transfrontaliere și abia apoi să analizeze dacă trebuie raportate sau nu.
„Intermediarii sau, după caz, contribuabilii relevanți verifică mai întâi dacă aranjamentul este unul transfrontalier și, numai în caz afirmativ, analizează în continuare dacă aranjamentul transfrontalier este sau nu raportabil, prin prisma incidenței unuia sau mai multor semne distinctive descrise în anexa 4 la Codul de procedură fiscală. În lipsa unui aranjament transfrontalier, nu există o obligație de raportare și, în consecință, nu este necesară analizarea îndeplinirii condițiilor de raportare prevăzute în actul normativ anterior menționat”, este atenționarea inclusă de ANAF la pagina 5 din
ghidul său.
Concret, în Codul de procedură fiscală este explicat cât se poate de clar că un aranjament transfrontalier este
„un aranjament care implică fie mai mult de un stat membru [al Uniunii Europene], fie un stat membru și o țară terță”. Așadar, caracterul transfrontalier este dat de
implicarea legislațiilor a cel puțin două state - România și încă o țară.
Cei obligați să raporteze optimizările fiscale transfrontaliere din care există câștiguri directe sau indirecte sunt
fiscaliștii care sfătuiesc firmele, adică avocații, notarii, contabilii sau consultanții fiscali (ca intermediari), dar, uneori, și companiile în sine. Mai precis, obligația revine firmelor atunci când n-au folosit un intermediar pentru a implementa o schemă transfrontalieră sau dacă intermediarul nu face raportarea dintr-un motiv sau altul.
Pentru a raporta optimizările fiscale transfrontaliere, specialiștii și firmele au la dispoziție
un formular electronic de la ANAF (transmiterea se face prin e-Guvernare.ro).
Primul termen pentru raportarea aranjamentelor fiscale transfrontaliere către ANAF a fost pe 1 februarie 2021 (optimizările fiscale implementate între 1 iulie și 31 decembrie 2020), iar al doilea termen, care e mult mai important, pentru că vizează toate optimizările fiscale implementate între 25 iunie 2018 și 30 iunie 2020, este pe
1 martie 2021. Pentru aranjamentele pregătite sau implementate începând cu data de 1 ianuarie 2021, se aplică de-acum termenul obișnuit de raportare de 30 de zile.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.