O măsură de natura ajutorului de stat trebuie să fie conformă cu un regulament european în domeniu, sub incidența căruia aceasta este încadrată. În acest sens, a fost elaborat un proiect de schemă de ajutor de minimis privind facilitățile acordate în sectorul construcțiilor, proiect care a fost transmis Consiliului Concurenței, respectiv Comisiei Europene pentru propuneri și observații. Proiectul de schemă de ajutor de stat va fi adaptat conform recomandărilor care vor fi formulate”, a explicat, la solicitarea avocatnet.ro, Biroul de relații cu mass-media din cadrul Ministerului Finanțelor.
Cu alte cuvinte, cota redusă a CAM încă este inaplicabilă angajatorilor din domeniul construcțiilor. CAM este singura contribuție socială obligatorie datorată exclusiv de companii și, din acest motiv, orice cotă preferențială sau scutire integrală de plată este considerată ajutor de stat și este nevoie de aprobarea Comisiei Europene pentru aplicare.
Așadar, partea bună pentru angajatorii din construcții este că autoritățile au reușit să pună la punct un proiect de schemă de ajutor, care să fie aplicat în viitor. Partea proastă este că facilitatea fiscală a fost introdusă în Codul fiscal de la 1 ianuarie 2019 și n-a putut fi aplicată până acum. Practic, autoritățile ar fi trebuit să pregătească schema de ajutor cu mult mai repede, având în vedere inclusiv faptul că facilitățile din construcții sunt valabile numai până în 2028.
O cronologie succintă a cotei reduse a CAM în construcții, de la apariție și până în prezent: Ianuarie 2019. Prin OUG 114/2018, s-a stabilit că, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2019, în domeniul construcțiilor se aplică taxe salariale reduse. Printre acestea s-a numărat și prevederea că angajatorii datorează și achită la stat o cotă redusă de CAM (0,3375% în loc de 2,25% - cota redusă poate să varieze, însă, în funcție de ce se stabilește anual prin legile bugetelor de stat). Februarie 2019. Redacția avocatnet.ro atrage atenția că ar putea fi probleme la aplicarea facilităților fiscale din domeniul construcțiilor. Mai mulți specialiști au spus că reducerea CAM este inaplicabilă în lipsa unei scheme dedicate de ajutor de stat. Aprilie 2019. La acel moment am avut, practic, o confirmare oficială a faptului că reducerea CAM este inaplicabilă și că angajatorii din construcții trebuie să plătească integral cota de 2,25% (motivarea autorităților era lipsa unei scheme de ajutor de stat). Totodată, angajatorii erau puși să rectifice declarația 112 aferentă lunilor din urmă și să achite diferențele până la întregirea cotei de 2,25% (dacă achitaseră un cuantum redus). Redacția noastră scria că, în lipsa schemei, este incert momentul efectiv la care angajatorii din construcții vor beneficia de contribuția redusă. Februarie 2021. La peste doi ani de la introducerea facilității fiscale, Ministerul Finanțelor confirmă pentru avocatnet.ro că există, în sfârșit, un proiect de schemă de ajutor de stat care a fost trimis la Comisia Europeană pentru aprobare. Așadar, nici în prezent nu se aplică acea cotă redusă a CAM. Facilitatea va fi disponibilă numai după ce Comisia va aproba schema de ajutor și autoritățile vor anunța în mod expres momentul de la care poate fi aplicată de angajatori. |
Care sunt toate facilitățile pentru domeniul construcțiilor? În afară de CAM redusă, este vorba de o scutire de contribuția la sănătate (a cărei cotă, în mod normal, e de 10%), de o reducere a contribuției la pensii cu 3,75% (adică se plătește 21,25% în loc de 25%) și de o scutire de impozitul pe venit (a cărui cotă e, în mod normal, de 10%). În afară de CAM, taxele sunt datorate de salariați și plătite efectiv de angajator.
Aceste facilități fiscale se aplică numai la partea de venit cuprinsă între 3.000 și 30.000 de lei brut, având în vedere că salariul minim brut diferențiat în construcții este de 3.000 de lei. Pentru tot ce depășește 30.000 de lei brut se datorează taxele salariale integrale.
Comentarii articol (0)