Taxele salariale reduse pentru domeniul construcțiilor, care se aplică în perioada 2019 - 2028, sunt puse sub semnul întrebării de către specialiști. Aceștia atrag atenția că Guvernul trebuia să facă mai întâi anumiți pași pentru a putea decide să implementeze aceste facilități fiscale.
1. E nevoie de o schemă de ajutor de stat
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018, actul care a introdus taxele salariale reduse pentru construcții, prevede la articolul 91 că facilitățile se acordă „cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat”.
În plus, în proiectul de ordin al Finanțelor prin care se vor stabili regulile pentru aplicarea taxelor reduse, scrie, de asemenea, că „facilitățile ce vizează obligațiile fiscale datorate de angajatori se aplică cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat, după aprobarea schemei de ajutor”.
Până acum, Guvernul n-a anunțat că ar fi aprobat o asemenea schemă de ajutor de stat, motiv pentru care Irina Nistor, senior manager pe taxe la PwC România, consideră că facilitățile fiscale sunt, practic, blocate.
„Facilitățile angajatorilor, pe care le știți deja -- că nu se mai plătesc contribuțiile sociale de către angajatorii care au angajați ce își desfășoară activitățile în condiții speciale și deosebite, faptul că se reduce contribuția asiguratorie de muncă --, acestea reprezintă un ajutor de stat. Ceea ce înseamnă că aceste facilități ale angajatorilor nu vor putea fi implementate atâta vreme cât schema de ajutor de stat nu este adoptată”, a declarat miercuri Irina Nistor la conferința anuală de fiscalitate a PwC România.
Specialista s-a întrebat oare cum ar trebui aplicate taxele salariale reduse în condițiile în care acest lucru trebuie făcut începând de luna asta? Mai precis, taxele salariale reduse se vor declara prin formularul fiscal 112, care încă n-a fost actualizat de Ministerul Finanțelor. Deja am cerut ministerului un punct de vedere oficial, pentru a vedea dacă va rezolva problema înainte de termenul-limită pentru depunerea formularului -- 25 februarie 2019 --, dar până acum n-am primit niciun răspuns.
„Deci, cei care își doresc să aplice facilitățile pentru luna ianuarie 2019 probabil vor avea de așteptat în ceea ce privește depunerea declarației 112”, a subliniat Irina Nistor.
Dincolo de problema actualizării declarației fiscale privind taxele salariale, Dan Manolescu, tax partner la Soter & Partners, a precizat că, cel puțin momentan, intenția Guvernului ar fi ca facilitățile fiscale să se aplice exclusiv salariaților, nu și firmelor. Companiile se vor bucura de partea lor de reducere a poverii fiscale după ce vom avea o schemă de ajutor de stat.
„Așa cum arată ordinul [pentru actualizarea declarației 112 și a instrucțiunilor sale de completare], pentru ianuarie, februarie și până când e aprobat ajutorul de stat, se aplică scutirile la nivel de individ, dacă se îndeplinesc condițiile, dar societățile nu plătesc o cotă redusă de contribuție asiguratorie pentru muncă”, a precizat joi Dan Manolescu la conferința TaxEU Forum.
2. E nevoie de aprobarea Comisiei Europene
Legislația din domeniul ajutorului de stat implică necesitatea de a cere aprobarea Comisiei Europene. Concret, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 prevede că „orice intenție de instituire a unei măsuri de ajutor de stat nou se notifică Comisiei Europene”.
În același timp, „ajutorul de stat nou, supus obligației de notificare, poate fi adoptat și acordat numai după autorizarea acestuia de către Comisia Europeană sau după ce acesta este considerat a fi fost autorizat”, mai prevede același act normativ.
Astfel, Gabriel Biriș, partener la Biriș Goran, a atenționat că autoritățile nici măcar n-au comunicat Comisiei Europene ce intenții au cu acest ajutor de stat, darmite să primească aprobare. În aceste condiții, specialistul a spus că, pe viitor, e posibilă inclusiv obligarea Guvernului să recupereze ajutorul de stat.
„Facilitățile sunt, peste tot în Europa, considerate ajutoare de stat. Istoric vorbind, noi am mai scutit de la impozitul pe salarii și niciodată nu s-a pus problema ajutorului de stat, ajutor de stat care trebuie notificat și obținută aprobare ex-ante de la Bruxelles. Spre surpriza noastră, pe la articolul 91 în OUG nr. 114/2018 spune că facilitățile se aplică cu respectarea prevederilor privind ajutorul de stat. Nu le-au notificat încă. Dar ce se va întâmpla dacă nu obțin aprobare? Vor trebui recuperate ajutoarele de stat”, a lămurit Gabriel Biriș la TaxEU Forum.
Momentan, autoritățile n-au comunicat nimic în legătură cu instituirea unui ajutor de stat pentru facilitățile din domeniul construcțiilor. avocatnet.ro a solicitat un punct de vedere oficial inclusiv pe această temă, de la Guvern și de la Finanțe, la care așteptăm răspunsuri.
Taxele salariale reduse pentru domeniul construcțiilor sunt 0% impozit pe venit (redus de la 10%), 0% contribuție la sănătate (redusă de la 10%), 21,25% contribuție la pensii (redusă de la 25%) și 0,3375% contribuție la muncă (redusă de la 2,25%).
Conform legislației, impozitul pe venit și contribuțiile la pensii și sănătate sunt datorate de salariat, dar sunt plătite efectiv de angajator. Contribuția suplimentară la pensii, pentru condiții mai grele de muncă, și contribuția asiguratorie de muncă sunt datorate și achitate exclusiv de către angajator.