Elevii care se află în întreținerea familiilor cu venituri reduse (venit brut lunar/membru de familie de cel mult 500 de lei în ultimele trei luni) pot obține un ajutor de 250 de lei/lună pentru continuarea studiilor liceale. Banii se acordă pe baza unui dosar în care trebuie să fie și declarații notariale în privința lipsei veniturilor de la membrii majori ai familiei. Din informațiile primite de noi de la elevi și confirmate de câțiva notari, tariful pentru o declarație era între 25 și 75 de lei, ceea ce înseamnă că, în cazul familiilor cu doi sau mai mulți adulți care trebuie să o completeze, suma necesară autentificării devenea semnificativă, iar ajutorul financiar, menit să-i ajute pe elevii defavorizați, devenea inutil: obținerea lui costa prea mulți bani.
În acest context, redacția noastră trimisese Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România (UNNPR) o solicitare de clarificare în privința perceperii de onorarii la autentificarea declarațiilor necesare obținerii drepturilor prevăzute de acest program, numit de autorități de protecție socială, pe care, în articolul scris în 2019, l-am considerat a fi (având în vedere scopul declarat) ajutor social.
Din răspunsul primit de la șefa biroului Comunicare al UNNPR, Ioana Speteanu, a reieșit că instituția a acordat atenție situației semnalate de noi, însă, dat fiind faptul că interpretarea art. 6 și 26 din ordinul sus-menționat o putea face doar emitentul actului normativ, UNNPR s-a adresat Ministerului Justiției (MJ) pentru formularea unui punct de vedere:
,,Ca urmare a solicitării dumneavoastră, (…), referitoare la tariful perceput de notarii publici la autentificarea declarațiilor în vederea obținerii sprijinului financiar acordat prin Programul național de protecție socială Bani de liceu, vă comunicăm că ne-am adresat Ministerului Justiției în vederea formulării unui punct de vedere cu privire la interpretarea art. 6 și 26 din Ordinului ministrului justiției nr. 46/C/2011 (…) Ministerul Justiției este emitentul actului normativ și potrivit art. 3 din Codul civil, cel a care a adoptat norma civilă este competent să facă și interpretarea ei oficială. Având în vedere aceste aspecte, după ce vom primi un răspuns la solicitarea noastră, îl vom comunica atât dvs., cât și tuturor notarilor publici.''
În răspunsul trimis UNNPR, Ministerul Justiției a făcut următoarele precizări:
„ (...) sprijinul financiar prevăzut de Hotărârea Guvernului nr.1488/2004 nu poate fi calificat drept ajutor social.”
„Pe de altă parte, este incontestabil că sprijinul financiar în discuție constituie o veritabilă măsură de protecție socială și, prin urmare, ar justifica scutirea de la plata onorariului notarial aferent autentificării declarațiilor necesare valorificării dreptului la acordarea acestei forme de sprijin.
În acest context, vom solicita Ministerului Educației și Cercetării și Ministerului Muncii și Protecției Sociale analiza legislației aflate în sfera lor de competență pentru inventarierea drepturilor instituite în beneficiul unor categorii protejate de cetățeni pentru a căror valorificare este necesară depunerea de acte autentice notariale și care ar putea justifica scutirea de la plata onorariului notarial.
Pe baza punctelor de vedere transmise de cele două ministere, în perioada următoare vom proceda la modificarea și completarea Normelor, urmând a vă consulta în acest demers.”
În 2020 încă nu se schimbase nimic
Înainte de începerea anului școlar 2020-2021, redacția noastră a solicitat MJ o informare despre stadiul colaborării cu instituțiile menționate (MEC și MMPS). Răspunsul primit de la Aurelia Tudose, șefa serviciului Profesii Juridice Conexe, a fost încurajator în ceea ce privește utilitatea demersului nostru:
„Deși, în primă fază, s-a considerat oportună consultarea MEC și MMPS, în vederea identificării tuturor programelor de sprijin care, pentru valorificarea drepturilor instituite prin legi speciale și de protecție socială, implică depunerea de declarații autentice notariale, această soluție a fost reevaluată în considerarea dinamicii și fluctuației programelor de sprijin derulate de autorități și s-a considerat, în contextul răspândirii virusului SARS-CoV-2, că s-ar putea ajunge la același rezultat prin modificarea/completarea Anexei 5 la Norme, astfel încât să se prevadă scutiri/reduceri la autentificarea declarațiilor necesare pentru stabilirea sau valorificarea (tuturor) drepturilor constând în acordarea de diferite forme de sprijin în cadrul programelor naționale instituite prin legi speciale sau de protecție socială, iar nu numai în cele două cazuri expres și limitativ prevăzute în Anexa nr. 5 la Norme (…).
În perioada ce urmează, cu consultarea UNNPR, se va proceda la analiza celei mai bune soluții concrete de reglementare, urmând ca proiectul de act normativ să fie pus în dezbatere publică, în condițiile legii.”
Proiectul de ordin al ministrului justiției care completează Anexa 5 la Normele privind tarifele de onorarii pentru serviciile prestate de notarii publici a fost pus în dezbatere anul acesta la sfârșitul lunii ianuarie, iar pe 25 februarie a fost publicat în Monitorul Oficial. Astfel, alături de anumite documente legate de ajutorul de șomaj, cel social sau pentru obţinerea alocaţiei de stat pentru copii, declaraţiile notariale necesare pentru accesarea banilor de liceu se pot obține, de-acum, gratuit.
Comentarii articol (1)