Până pe 31 mai 2021, companiile trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2020 (reamintim, în acest context, că Legea contabilității a fost recent modificată - avem unele clarificări legate de termenul pentru păstrarea bilanțurilor și cu introducerea unui nou tip de raport care să însoțească situațiile financiare anuale).
O primă subliniere pe tema situațiilor ce trebuie întocmite anul acesta a făcut-o, pentru redacția noastră, un expert contabil: nu trebuie să uităm, înainte de toate, că pandemia face însăși întocmirea situațiilor financiare mai dificilă ca în alți ani, tocmai din cauza restricțiilor impuse:
„Finalizarea situațiilor financiare poate fi întârziată de procesele care stau la baza întocmirii acestora, cel mai important fiind inventarierea patrimoniului, un proces ce trebuie să se desfășoare fizic, pe teren, în depozite și magazii. Deoarece membrii comisiilor de inventariere trebuie să respecte normele de igienă în contextul pandemiei, echipele vor fi mai restrânse, iar procedeul se va întinde pe o durată mai mare.
Profesioniștii contabili care întocmesc situațiile financiare ar trebui să reflecte în notele la bilanț explicații cu privire la conturile care au solduri modificate ca urmare a pandemiei, provizioanele constituite pentru cheltuielile cu materialele sanitare, echipamentele necesare pentru telemuncă și continuarea activității in stare de alertă/ urgență. Situațiile financiare vor fi elaborate in condiții de previzionare și prudența.
De asemenea, bugetele pentru anul în curs sunt mai dificil de conturat deoarece activitatea societăților în timp de pandemie este influențată de situația generală și de volatilitatea decizională la nivel politic și guvernamental”, ne-a transmis Roxana Ene, expert contabil în cadrul companiei Accountable.
În cadrul unui recent webinar organizat de avocatnet.ro pe tema situațiilor financiare anuale, Raisa Sîrbu, Accounting Manager în cadrul Accace România a subliniat că firmele trebuie să aibă foarte bine în vedere anul acesta continuitatea activității companiei. Anul acesta, mai mult decât o simplă trecere în revistă, firmele trebuie să analizeze particular și în ansamblu principalele arii de risc, ce ajutoare a avut de la stat, ce beneficii mai sunt disponibile, care e perspectiva de revenire economică, care sunt restricțiile ș.a.m.d.
„Pentru că pandemia afectat entitățile din toate sectoarele, mai multe companii s-au confruntat cu dificultăți în ceea ce privește continuitatea activității, prin urmare acest aspect nu este doar o bifă de pus în situațiile financiare, ci trebuie bine analizate și documentate. Deci având în vedere circumstanțele actuale managementul trebuie să facă o astfel de analiză și să prezinte în mod clar bine documentat și transparent toate incertitudinile cu care se confruntă compania astfel încât utilizatorii situațiilor financiare să înțeleagă situația de fapt (...)
Au fost cazuri când au fost afectate lanțurile de aprovizionare sau capacitatea entității de a produce bunuri, de a presta servicii, dacă au existat surse de aprovizionare alternative și ce impact au avut acestea, dacă au fost ușor de accesat, dacă compania a operat normal sau operează normal dacă activitatea este redusă sau suspendată, gradul de automatizare al proceselor din companie și care este planul de revenire economică în domeniul respectiv în care compania activează (...)
Dacă respectiva entitate a avut acces la schemele de ajutor guvernamental sau la alte finanțări, dacă acestea sunt disponibile și pentru cât timp pot beneficia companiile de aceste ajutoare, dacă accesul este dificil sau nu la ele și care sunt condițiile pentru a beneficia de acestea și încă o dată subliniem aici importanța pregătirii situațiilor financiare, pregătirii corecte a situațiilor financiare tocmai pentru a susține situația companiei la momentul respectiv (...) Exact, acum ar trebui analizate mult mai în profunzime și nu doar trecut așa peste ele și bifate. Iarăși, de analizat eventualele restricții în economie, cele care afectează activitatea entității și orizontul de timp în care sunt menținute și din nou, avem cazul restaurantelor care au sau nu restricții în funcție de perioade”, a precizat Raisa Sîrbu în cadrul webinarului avocatnet.ro.
În concret, firmele trebuie să aibă o imagine clară asupra lichidităților și solvabilității acestora. „Ar mai putea fi analizate eventualele probleme legale și contractuale derivate din lipsa capacității companiei de a-și onora obligațiile, schimbările de preț în cazul comerțului internațional pentru că și în zona asta a fost puternic afectată, atât pentru materii prime, cât și pentru vânzarea mărfurilor. După cum știți, au fost blocaje la anumite bunuri, blocaje de aprovizionare și schimbări de preț și așa mai departe în funcție de situație. Tot pentru analiza noastră este important să avem proiecții de buget și flux de numerar astfel încât să știm pentru perioada următoare care este situația și care sunt previziunile legate de activitatea companiei”, a completat specialistul.
De asemenea, o deosebită importanță trebuie acordată și componentei de resursă umană a firmei. De exemplu, dacă e nevoie de personal-cheie, întrucât asta are un impact direct asupra capacității firmei de a-și presta eficient activitatea și asta înseamnă riscuri pentru continuitatea activității.
„În contextul crizei determinate de COVID 19, entitățile au trecut prin diverse situații de reducere a activității, de întrerupere temporară, de restructurare, caz în care pentru reflectarea corectă a acestor situații în situațiile financiare apare necesitatea analizei și construirii de provizioane și datorii contingente. Constituirea provizioanelor este o consecință a aplicării principiului prudenței, acestea fiind un instrument de gestiune a riscurilor la care entitatea este supusă. Un provizion este o datorie cu exigibilitate sau valoare incertă și este recunoscută atunci când entitatea are o obligație curentă generată de un eveniment anterior, este probabil ca o ieșire de resurse să fie necesară pentru a onora obligația respectivă și poate fi realizată o estimare credibilă a valorii obligației. Are impact asupra contului de profit și pierdere. Și aici este zona de care menționa Ileana mai devreme, legat de venituri și de cheltuieli cu impact semnificativ.
Exemple de provizioane care ar putea să apară în astfel de situații ar fi provizioane din litigii, în contextul COVID putem avea litigii de muncă, litigii comerciale sau litigii fiscale. Provizioane pentru garanții acordate clienților. Aceste garanții ar trebui evaluate la fiecare dată de raportare”, a conchis Raisa Sîrbu în cadrul webinarului avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)