Amnistie fiscală
Departe de a șterge cu totul datorii fiscale sau de alt fel la stat, amnistia fiscală din OUG nr. 69/2020 se referă la posibilitatea de a șterge, de a anula anumite datorii care s-au adunat pe lângă debitele principale - mai exact, dobânzi și penalități.
Astfel, cei care plătesc debitele principale restante la 31 martie 2020, până la finele lui ianuarie 2022, pot să ceară anularea dobânzilor și penalităților ce s-au strâns pentru aceste datorii.
Pentru persoanele fizice, de interes ar putea fi, în primul rând, dacă mecanismul din OUG 69 vizează și datoriile la autoritățile locale - taxe și impozite locale, în special. Ordonanța le permite autorităților locale să aplice mecanismul, dar nu le obligă. „În cazul obligațiilor bugetare restante la data de 31 martie 2020 inclusiv, datorate bugetelor locale, prevederile prezentului capitol se aplică de către unitățile administrativ-teritoriale, opțional, cu condiția ca aplicarea acestor prevederi să fie stabilită prin hotărâre a consiliului local”, scrie, mai exact, în ordonanță. Asta înseamnă că cei interesați trebuie să se intereseze la autoritățile locale dacă s-au adoptat hotărâri pentru aplicarea amnistiei la nivel local. Dacă da, atunci mecanismul se aplică în aceiași termeni ca și pentru restul datoriilor, bugetare sau la alte instituții ori autorități (la Fondul de Mediu, de pildă).
Ce trebuie făcut, în mare? Fiecare contribuabil trebuie să afle de la organul fiscal de care aparține care e situația datoriilor sale pentru a afla ce poate plăti pentru a obține ștergerea dobânzilor și penalităților aferente.
Odată ce plătește debitele principale, cel târziu până la 31 ianuarie 2022, contribuabilul poate să ceară organului fiscal ștergerea/anularea dobânzilor și penalităților aferente respectivelor debite principale.
Atenție! Nu se pot șterge dobânzi și penalități de la alte datorii decât de la debitele principale de care țin, respectiv pe lângă care „s-au format” acele dobânzi și penalități.
Eșalonarea simplificată
Mecanismul simplificat de eșalonare la plată (procedura fiscală cuprinde deja de multă vreme un tip de eșalonare general aplicabilă), care a fost introdus temporar de Guvern prin OUG nr. 181/2020, e deschis contribuabililor cu datorii la Fisc până la final de septembrie 2021. Deși e adus mai des în discuție în cazul firmelor și al PFA-urilor, eșalonarea e deschisă și persoanelor fizice - o prevede expres ordonanța.
Principalul avantaj al eșalonării simplificate este faptul că poate fi accesată mult mai ușor decât eșalonarea clasică. Pentru a putea cere eșalonarea organului fiscal e necesar ca minimul de datorii față de ANAF să fie de 500 de lei. O condiție impusă e aceea de a nu avea datorii restante la 16 martie 2020, dar chiar și cei care au asemenea restanțe le pot plăti și pot beneficia apoi de eșalonarea simplificată. Comparativ cu firmele însă, pentru persoanele fizice e mai ușor de accesat eșalonarea pentru că nu intră în discuție condiții legate de faliment, dizolvare ș.a.m.d.
Aici, practic, contribuabilul cere eliberarea unui certificat de atestare fiscală pentru a vedea soldul la Fisc. Odată ce contribuabilul își clarifică situația fiscală, acesta poate cere eșalonarea simplificată a unor datorii: mai exact, îi cere Fiscului o perioadă de până la 12 luni pentru a le plăti în rate. Dacă Fiscul aprobă cererea, îi stabilește ratele și scadențele la care trebuie plătite sumele respective. Desigur, dacă nu se respectă scadențele și contribuabilul ajunge să nu mai plătească, riscul executării silite e iminent.
Atenție! Ordonanța prevede expres că și amenzile administrate de organul fiscal pot face obiectul eșalonării la plată.
Comentarii articol (0)