__________
ACTUALIZARE (23 aprilie 2021): Pe 23 aprilie a fost publicat în Monitorul Oficial și modelul declarației 711, formularul ce se depune pentru regularizarea cheltuielilor cu educația timpurie.
__________
În noiembrie 2020, prin Legea 239/2020, în Codul fiscal a intrat prevederea conform căreia plătitorii de impozit pe profit pot să scadă din acesta cheltuielile cu educația timpurie în limita a 1.500 de lei pe lună pentru fiecare copil. Prin aceeași lege, sumele plătite de angajator pentru educaţia timpurie a copiilor angajaţilor au fost introduse în categoria veniturilor neimpozabile la impozitul pe salarii. În decembrie 2020, prin Legea 296/2020, Codul fiscal a fost completat și s-a stabilit ca sumele plătite de angajator pentru educaţia timpurie a copiilor angajaţilor să fie scutite și de contribuțiile la pensii și sănătate.
Doar că în martie 2021 s-a decis suspendarea acestor prevederi în perioada 1 aprilie - 31 decembrie 2021, pentru că legislația nu e suficient de clară la acest moment și s-ar crea unele discriminări. Concret, facilitățile fiscale sunt suspendate acum ca urmare a apariției OUG 19/2021.
Totuși, ele au fost în vigoare cinci luni de zile, iar în toată această perioadă nu a existat o procedură pentru aplicarea prevederilor suspendate acum - scăderea din impozitul pe salarii, din TVA sau din accize a sumelor reprezentând cheltuielile cu educația timpurie care depășesc impozitul pe profit datorat. În acest context, aseară a apărut în Monitorul Oficial OUG 30/2021 cu o procedură de aplicare a acestor prevederi pentru perioada noiembrie 2020 - martie 2021.
Noul act normativ a introdus o declarație de regularizare, ce trebuie depusă până la 26 aprilie 2021, prin care se vor scădea sumele reprezentând aceste cheltuieli cu educația timpurie, făcute în perioada noiembrie 2020 - martie 2021, care depășesc impozitul pe profit, din (în ordine) impozitul pe salarii, TVA sau accize.
„Suma reprezentând cheltuieli cu educația timpurie, efectuate în perioada noiembrie 2020-martie 2021, care depășește impozitul pe profit datorat, se scade (...), în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate, pe baza unei declarații de regularizare. Declarația de regularizare (...) se depune până la data de 25 aprilie 2021 inclusiv”, prevede, mai exact, ordonanța, cu precizarea că avem și câteva excepții de la respectivul termen:
- cei care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic o vor depune cel târziu până la 25 august 2021 sau până la data de 25 a celei de-a șasea luni de la închiderea anului fiscal modificat, după caz;
- în cazul contribuabililor care aplică sistemul anual de declarare și plată a impozitului pe profit, potrivit art. 41 și 42 din Codul fiscal, declarația se depune până la data de 25 martie 2022 sau până la data de 25 iunie 2022, după caz.
„Suma (...) se scade, în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate, cu data scadenței acestora, declarate în Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, în decontul de TVA, respectiv în declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat, care au același termen de depunere cu cel al declarației prin care s-a efectuat scăderea acestor cheltuieli din impozitul pe profit datorat.
În cazul în care termenul de depunere a declarației prin care s-a efectuat scăderea cheltuielilor cu educația timpurie din impozitul pe profit datorat este același cu termenul trimestrial de depunere a Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, suma care depășește impozitul pe profit datorat se scade din impozitul pe salarii aferent ultimei luni din trimestru”, mai prevede OUG 30/2021.
„Lipsa unei proceduri de aplicare a prevederilor referitoare la scăderea cheltuielilor cu educația timpurie din alte impozite decât impozitul pe profit ar avea drept consecință neaplicarea acestor prevederi legale și afectarea financiară a contribuabililor care au efectuat astfel de cheltuieli [și] neelaborarea legislației secundare pentru implementarea administrativă a procedurii. Nepromovarea procedurii ar avea consecinţe negative, în sensul în care, pentru impozitele vizate vor fi aplicate, după data de 25 aprilie 2021, regulile generale de stingere a obligațiilor bugetare, ceea ce ar conduce la lipsirea contribuabilului de beneficiul legii”, scria în nota de fundamentare care a însoțit OUG 30/2021 în forma sa de proiect.