Rabla Clasic
Persoane fizice
Așa cum stabilește ghidul cuprins în Ordinul Ministerului Mediului nr. 324/2020, cei ce vor să se înscrie în cadrul programului Rabla Clasic trebuie să ducă la casat o mașină veche (autoturism, microbuz, autoutilitară ușoară sau autospecială/autospecializată ușoară), înmatriculată în România, cu o vechime de cel puțin opt ani.
În schimbul casării acesteia, ei vor primi de la stat mai mulți bani decât anul trecut, respectiv 7.500 de lei pentru cumpărarea unei mașini și 5.500 de lei pentru achiziția unei motociclete. Prima de casare poate fi folosită pentru cumpărarea unei mașini noi cu motor care generează cel mult 120 g CO2/km în regim de funcționare mixt.
În plus față de această sumă, se poate adăuga un ecobonus, astfel:
- 3.000 de lei, pentru achiziționarea de autovehicule noi, echipate cu sistem de propulsie hibrid - aici vorbim de un ecobonus ceva mai mare decât cel de anul trecut (2.500 de lei);
- 1.500 de lei, dacă se cumpără o mașină nouă, cu motor care generează maximum 96 g CO2/km în regim de funcţionare mixt - ecobonus mai mare decât cel de anul trecut (1.000 de lei).
De principiu, pașii de urmat pentru accesarea banilor în cadrul programului Rabla Clasic sunt:
- înscrierea la un dealer de mașini/motociclete. Acolo se obține o notă de înscriere în program, ce are, în acest an, o valabilitate de 150 de zile de la data emiterii (înainte era de 120 de zile);
- apoi, solicitantul trebuie să caseze autovehiculul vechi (în cel mult 60 de zile);
- în fine, solicitantul revine la dealer, unde se încheie formalitățile de achiziție a mașinii noi.
- are domiciliul sau reședința în România;
- nu are obligații de plată la bugetul local;
- s-a înscris la un producător validat în vederea achiziționării unui autovehicul nou, obținând nota de înscriere;
- a predat autovehiculul uzat unui colector autorizat;
- a radiat din evidența circulației autovehiculul uzat;
- a prezentat producătorului validat informații privind distrugerea și radierea din evidența circulației a autovehiculului uzat;
- a achiziționat autovehiculul nou de la producătorul validat care a eliberat nota de înscriere.
- actul de identitate al solicitantului care atestă identitatea și domiciliul sau reședința în România, eliberat de către autoritățile române, în termen de valabilitate, în copie certificată «conform cu originalul»;
- certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat, în copie legalizată sau în copie simplă, care va fi certificată «conform cu originalul» de către producătorul validat;
- cartea de identitate a autovehiculului uzat, în copie legalizată sau în copie simplă, care va fi certificată «conform cu originalul» de către producătorul validat;
- actul doveditor eliberat de către serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor competent teritorial, în copie legalizată sau în copie simplă, care va fi certificată «conform cu originalul» de către producătorul validat, pentru cazul în care din certificatul de înmatriculare sau din cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezultă anul fabricației, anul primei înmatriculări în România și/sau categoria autovehiculului uzat;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, eliberat de autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința solicitantul, în termen de valabilitate la data prezentării la producătorul validat, în original, în copie legalizată sau emis și comunicat prin mijloace electronice de transmitere la distanță.
Persoane juridice
De principiu, atât firmele ori PFA-urile, cât și o lungă listă de alte instituții sau organizații, inclusiv primăriile, cultele religioase ori unitățile de învățământ, trebuie să respecte aceiași pași pentru a primi bani pentru mașini noi în cadrul programului Rabla Clasic.
Concret, firmele care vor să se înscrie în programul Rabla Clasic trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, mai multe condiții:
- să acționeze în nume propriu;
- să aibă sediul profesional în România şi să desfăşoare activităţi pe teritoriul României;
- să nu aibă datorii la bugetul de stat, bugetele locale sau bugetul Fondului pentru mediu (taxe, impozite, contribuții, amenzi inclusiv);
- să nu fie în insolvență, faliment, procedură de reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere etc.;
- valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care au beneficiat în ultimii doi ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia se depune dosarul de înscriere în program, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate pentru casarea automobilului, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 de euro (100.000 de euro pentru firmele din sectorul transporturilor);
- nu sunt înregistrate cu fapte sancţionate de legislaţia financiară, iar solicitantul nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă.
Dosarul depus de firme trebuie să conțină:
- cererea de finanțare;
- împuternicire notarială, pentru cazul în care cererea de finanțare este semnată de către o persoană împuternicită;
- certificatul de cazier fiscal emis pe numele firmei de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor;
- certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, cel privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local și cel privind obligațiile la Fondul pentru mediu;
- certificatul constatator/de furnizare de informații emis de către oficiul registrului comerțului;
- declarația pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis obținute în ultimii trei ani, respectiv doi ani fiscali precedenți și anul fiscal în cursul căruia solicitantul se înscrie în program;
- declarația pe propria răspundere care trebuie să conțină activitatea principală, sectoarele în care solicitantul își desfășoară efectiv activitatea, precum și activitatea pentru care va fi utilizat autovehiculul nou ce urmează a fi achiziționat în cadrul programului.
Rabla Plus
Spre deosebire de programul Rabla Clasic, cei interesați să obțină bani pentru a-și cumpăra mașini electrice sau hibride prin programul Rabla Plus nu trebuie să caseze o mașină. Astfel, cu condiția cumpărării unei mașini electrice sau hibride, atât persoanele fizice, cât și firmele pot obține de la stat un ecotichet cu valoare de până la 45.000 de lei. Ghidul programului Rabla Plus apare în Ordinul Ministerului Mediului nr. 323/2020.
Mai exact, în funcție de tipul vehiculului ce urmează să fie cumpărat prin Rabla Plus, ecotichetul are, în acest an, valoarea de:
- 45.000 lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru cumpărarea unui autovehicul nou pur electric, exceptând motocicleta;
- 20.000 lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru cumpărarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează o cantitate de emisii de CO2 de maximum 50 g/km NEDC (sau 83 g CO2/km WLTP), în regim de funcționare mixt;
- 5.500 lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziționarea unei motociclete electrice (sumă majorată de la 3.500 de lei).
Persoane fizice
Poate beneficia de ecotichet persoana fizică care se adresează unui dealer pentru înscriere în program și care îndeplinește, în același timp, următoarele condiții:
- are domiciliul sau reședința în România;
- nu are obligații de plată la bugetul local;
- s-a înscris la un producător validat în vederea achiziționării unui autovehicul nou pur electric sau autovehicul nou electric hibrid, obținând nota de înscriere;
- a achiziționat autovehiculul nou pur electric sau autovehiculul nou electric hibrid de la producătorul validat care a eliberat nota de înscriere.
Pentru asta, persoanele fizice trebuie să prezinte actul de identitate valabil și certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, eliberat de autoritatea publică locală din localitatea de domiciliul sau reședință.
Persoane juridice
Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o firmă sau un profesionist pentru a primi bani cu care să cumpere mașini electrice sau cu propulsie hibridă sunt:
- obținerea, din partea Administrației Fondului pentru Mediu, a aprobării dosarului de acceptare;
- înscrierea la un producător validat în vederea achiziționării unui autovehicul nou pur electric sau autovehicul nou electric hibrid, perfectând contractul de finanțare și obținând nota de înscriere;
- achiziționarea autovehiculului nou pur electric sau al celui nou electric hibrid de la producătorul validat cu care a perfectat contractul de finanțare și a eliberat nota de înscriere.
- cererea de finanțare;
- împuternicire, pentru cazul în care cererea de finanțare este semnată de către o persoană împuternicită;
- certificatul de cazier fiscal, emis pe numele solicitantului persoană juridică de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor;
- certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, cel privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local și cel privind obligațiile la Fondul pentru mediu;
- declarația pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis obținute în ultimii trei ani, respectiv doi ani fiscali precedenți și anul fiscal în cursul căruia solicitantul se înscrie în program;
- declarația pe propria răspundere care trebuie să conțină activitățile principale, sectoarele în care solicitantul își desfășoară efectiv activitatea, precum și activitatea pentru care va fi utilizat autovehiculul nou ce urmează a fi achiziționat în cadrul programului.