SPV este o aplicație online a ANAF prin care contribuabilii persoane fizice sau juridice pot afla rapid informații despre situația lor fiscală și pe care o pot folosi pentru a transmite anumite declarații fiscale. Instrucțiunile pentru crearea unui cont în SPV pot fi găsite direct pe site-ul Fiscului, aici (persoane fizice) și aici (persoane juridice).
Pentru validarea unui cont nou în SPV, există mai multe variante, conform Ordinului Ministerului Finanțelor 660/2017. Dincolo de validarea „clasică” a contului prin prezentarea în persoană la o unitate a Fiscului, avem și trei modalități de validare exclusiv online.
1. Semnătura electronică. O primă variantă de identificare la distanță, pentru crearea unui cont în SPV, este deținerea unui certificat calificat pentru semnătură electronică. De principiu, această modalitate este adresată în special persoanelor juridice. După completarea formularului prin care se cere crearea unui cont în SPV, solicitarea este aprobată automat și se trimite pe e-mail o confirmare în acest sens.
2. Codul special. Validarea unui cont nou în SPV se mai poate face și prin furnizarea unui cod special dintr-un act fiscal emis în trecut de ANAF pentru solicitant. Cu alte cuvinte, este vorba de o informație fiscală pe care numai contribuabilul și Fiscul o știu (de exemplu, numărul unic al unei decizii de impunere comunicate în trecut). Validarea contului este anunțată prin e-mail. Această variantă este destinată în special persoanelor fizice.
3. Validarea contului prin verificarea video a identității. Cea mai nouă modalitate de validare a conturilor nou-create în SPV este verificarea video online, aceasta fiind introdusă anul trecut, în plină criză sanitară. Această verificare se face în urma unei programări prealabile, în baza unui apel video cu un reprezentant al Fiscului. Validarea contului este anunțată prin e-mail. Și această variantă este destinată mai ales persoanelor fizice.
Ce documente pot circula de la ANAF la firme și invers
În Ordinul Ministerului Finanțelor 660/2017 mai sunt menționate și documentele care circulă, prin SPV, de la Fisc la contribuabili sau de la contribuabili la Fisc. În cazul firmelor, vorbim despre:
1. Documente emise de ANAF și comunicate automat firmelor:
- decizii de impunere din oficiu;
- acte administrative emise de organele de inspecție fiscală (decizie privind modificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecției fiscale, decizie privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecției fiscale, decizie de impunere privind obligațiile fiscale principale aferente diferențelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecției fiscale la persoane juridice);
- decizii referitoare la obligațiile de plată accesorii;
- acte de executare (somație, titlu executoriu, adresă de înființare a popririi asupra disponibilităților bănești, adresă de înștiințare privind înființarea popririi, decizie de ridicare a măsurilor de executare silită asupra disponibilităților bănești etc.);
- alte acte administrativ-fiscale sau acte emise de organele fiscale în executarea legii (invitație, notificare, înștiințare etc.);
- datele înscrise în Declarația informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA (declarația 394) referitoare la tranzacțiile derulate cu fiecare persoană impozabilă (client/furnizor) înregistrată în scop de TVA (informațiile sunt furnizate numai în situația în care atât persoana impozabilă care accesează SPV, cât și partenerii acesteia și-au dat acordul în acest sens);
- informații relevante, rezultate ca urmare a analizei de risc, în vederea înștiințării contribuabililor în scopul conformării voluntare;
- situația fiscală conform fișei pe plătitor;
- certificatul de atestare fiscală;
- certificatul de cazier fiscal;
- opinie privind aplicarea legislației fiscale;
- răspunsul la sesizări, petiții, reclamații, cereri de audiență;
- adeverință prin care se atestă restituirea/nerestituirea taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule/taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau a valorii reziduale a timbrului de mediu;
- istoricul acțiunilor și registrul documentelor electronice comunicate prin SPV;
- documentul de soluționare a cererii de ajutor de stat;
- decizie de stabilire a impozitului pe venit reținut la sursă de către plătitorul de venit în cuantum mai mare decât cel legal datorat;
- certificatul de atribuire a numărului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale;
- certificatul de rezidență fiscală;
- acte administrativ-fiscale, acte emise de organele fiscale în executarea legii, alte documente și fișiere la cererea persoanei juridice;
- declarații fiscale;
- cerere privind situația fiscală conform fișei pe plătitor;
- cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
- cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal;
- cerere de solicitare a unei opinii privind aplicarea legislației fiscale;
- sesizare, petiție, reclamație;
- cerere de audiență;
- cerere de eliberare a unei adeverințe prin care se atestă restituirea/nerestituirea taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule/taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau a valorii reziduale a timbrului de mediu;
- cerere privind istoricul acțiunilor și Registrul documentelor electronice comunicate prin SPV;
- solicitare de informații publice;
- cerere de acordare a unui ajutor de stat;
- declarații de înregistrare fiscală;
- cereri de restituire;
- cerere de atribuire a numărului de ordine din Registrul de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județ/municipiul București sau a numărului unic de identificare din aplicația informatică ANAF;
- cerere pentru eliberarea certificatului de rezidență fiscală;
- alte declarații, cereri sau documente;
- formularul ordin de plată multiplu electronic.
Atenție! Obligația de a avea cont în SPV se va aplica doar dacă proiectul de OUG este adoptat și publicat în Monitorul Oficial. Ulterior, contribuabilii vor avea la dispoziție patru luni pentru a se conforma.
Comentarii articol (0)