La un an de la lansarea aplicației online pentru programări, 30.000 de contribuabili au optat pentru această modalitate de a valida conturile nou-create în Spațiul Privat Virtual (SPV) al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), după cum se arată într-un comunicat publicat luni. În acest context, reamintim cum se procedează efectiv pentru validarea unui cont nou în SPV fără a face deplasări la instituțiile statului.
Concret, potrivit
comunicatului amintit,
în ultimul an, de când a fost lansată aplicația online pentru programări, pe care ANAF a pus-o la dispoziția contribuabililor pentru ca aceștia să poată programa atât întâlniri în persoană la sediile ANAF, cât și o întâlnire cu un inspector și identificarea vizuală, ambele
online, pentru validarea unui cont nou-creat în SPV,
30.000 de contribuabili au ales să se înroleze în acest fel în SPV. Practic, după cum se mai arată în comunicatul menționat, inspectorii ANAF au identificat șaiprezece persoane fizice pe oră, prin intermediul identificării vizuale online, din august 2020 și până în august 2021.
Evident, după cum spuneam, opțiunea este disponibilă inclusiv
persoanelor fizice autorizate (PFA) și firmelor care dețin
certificat digital calificat pentru semnătură electronică, care pot solicita înregistrarea ca utilizator SPV. Pe de altă parte, pentru
persoanele fizice care nu dispun de un astfel de certificat, înregistrarea se face pe bază de nume de utilizator și parolă.
Pentru cei care nu dispun de semnătură electronică, opțiunea respectivă fiind destinată în special persoanelor juridice (firme și PFA), validarea unui cont nou în SPV se mai poate face și prin
furnizarea unui cod special dintr-un act fiscal emis în trecut de ANAF pentru solicitant, de exemplu, numărul unic al unei decizii de impunere comunicate în trecut, variantă destinată în special persoanelor fizice.
Nu în ultimul rând, există opțiunea amintită mai sus, de
identificare vizuală online, adică verificarea video a identității, introdusă, după cum spuneam, anul trecut, în contextul pandemiei de coronavirus.
Așadar, pentru validarea unui cont nou în SPV, pe lângă validarea „clasică” a contului prin prezentarea în persoană la o unitate a Fiscului, există și cele trei modalități de validare exclusiv online (semnătura electronică, codul special și identificarea vizuală online).
De asemenea, pentru programarea online prin intermediul aplicației de programări disponibile inclusiv pentru crearea unui cont nou, potrivit informațiilor menționate anterior, se accesează
link-ul disponibil în acest sens, se alege opțiunea potrivită (persoană fizică/persoană juridică), apoi se apasă butonul "Programare online", se introduce adresa de e-mail, CIF-ul sau CNP-ul, se alege județul și unitatea fiscală de care aparține contribuabilul, precum și motivul pentru care se face programarea, dar și data și ora programării și se confirmă datele la final.
Totuși,
dacă programarea se face pentru crearea unui nou cont în SPV, trebuie mai întâi completat formularul de înregistrare pentru acest serviciu, conform instrucțiunilor oficiale.
În acest formular, ca modalitate de validare (și, implicit, activare) a contului în SPV,
trebuie aleasă aprobarea prin identificare vizuală online, cu mențiunea că programarea online trebuie făcută în termen de zece zile de la momentul înregistrării în SPV, iar verificarea video se face cu ajutorul aplicației Zoom.