Ordonanta de Urgenta nr. 54 publicata in M. Of. Nr. 569 din data de 30.06.2006 reglementeaza regimul juridic al contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica.
Contractul de concesiune de bunuri proprietate publica, (in continuare „contract de concesiune”), este acel contract incheiat in forma scrisa prin care o autoritate publica, denumita concedent, transmite, pe o perioada determinata, unei persoane, denumite concesionar, care actioneaza pe riscul si raspunderea sa, dreptul si obligatia de exploatare a unui bun proprietate publica in schimbul unei redevente.
Fac obiectul contractului de concesiune bunurile care sunt proprietate publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit Constitutiei si reglementarilor legale privind proprietatea publica.
Modul de calcul si de plata a redeventei se stabileste de catre ministerele de resort sau de alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale ori de catre autoritatile administratiei publice locale.
Au calitatea de concedent, in numele statului, judetului, orasului sau comunei:
a) ministerele sau alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, pentru bunurile proprietate publica a statului;
b) consiliile judetene, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau institutiile publice de interes local, pentru bunurile proprietate publica a judetului, orasului sau comunei.
Calitatea de concesionar o poate avea orice persoana fizica sau persoana juridica, romana ori straina.
Contractul de concesiune se incheie in conformitate cu legea romana, indiferent de nationalitatea sau de cetatenia concesionarului, pentru o durata care nu va putea depasi 49 de ani, incepand de la data semnarii lui.
Durata concesiunii se stabileste de catre concedent pe baza studiului de oportunitate.
Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o perioada egala cu cel mult jumatate din durata sa initiala, prin simplul acord de vointa al partilor.
Subconcesionarea este interzisa, cu exceptia situatiilor expres prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
Concesionarea are loc la initiativa concedentului sau ca urmare a unei propuneri insusite de acesta.
Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de concesiune sunt:
a) transparenta - punerea la dispozitie tuturor celor interesati a informatiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune;
b) tratamentul egal - aplicarea, intr-o maniera nediscriminatorie, de catre autoritatea publica, a criteriilor de atribuire a contractului de concesiune;
c) proportionalitatea - presupune ca orice masura stabilita de autoritatea publica trebuie sa fie necesara si corespunzatoare naturii contractului;
d) nediscriminarea - aplicarea de catre autoritatea publica a acelorasi reguli, indiferent de nationalitatea participantilor la procedura de atribuire a contractului de concesiune, cu respectarea conditiilor prevazute in acordurile si conventiile la care Romania este parte;
e) libera concurenta - asigurarea de catre autoritatea publica a conditiilor pentru ca orice participant la procedura de atribuire sa aiba dreptul de a deveni concesionar in conditiile legii, ale conventiilor si acordurilor internationale la care Romania este parte.
Procedurile de atribuire a contractului de concesiune sunt urmatoarele:
a) licitatia - procedura la care orice persoana fizica sau juridica interesata are dreptul de a depune oferta;
b) negocierea directa - procedura prin care concedentul negociaza clauzele contractuale, inclusiv redeventa, cu unul sau mai multi participanti la procedura de atribuire a contractului de concesiune.
Concedentul are obligatia de a atribui contractul de concesiune, de regula, prin aplicarea procedurii licitatiei. Concedentul are dreptul de a aplica procedura de negociere directa numai in situatia in care, dupa repetarea procedurii de licitatie nu au fost depuse cel putin 3 oferte valabile.
Ofertantul are obligatia de a elabora oferta in conformitate cu prevederile documentatiei de atribuire.
Evaluarea ofertelor depuse se realizeaza potrivit normelor metodologice la prezenta ordonanta de urgenta.
Pe parcursul aplicarii procedurii de atribuire concedentul are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru a evita situatiile de natura sa determine aparitia unui conflict de interese si/sau manifestarea concurentei neloiale.
Orice persoana care considera ca un contract a fost calificat drept contract de concesiune de bunuri proprietate publica, cu nerespectarea prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, poate solicita punctul de vedere al Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice.
Contractele de concesiune incheiate pana la data intrarii in vigoare ordonantei de urgenta raman supuse reglementarilor in vigoare la data incheierii lor.
Contractele de concesiune a terenurilor de orice natura vor fi inregistrate de catre concesionar in registrele de publicitate imobiliara sau in Cartea funciara.
Reglementarea este de imediata aplicare.
Comentarii articol (3)