La acest moment, putem să ne gândim la folosirea semnăturii electronice în relația angajator-angajat mai mult în contextul în care firma decide să cumpere serviciul și să plătească pentru folosirea semnăturii electronice de către toți angajații care sunt de acord cu folosirea acesteia. Până la momentul când persoanele fizice își vor achiziționa în număr tot mai mare, pentru sine, cu multiple scopuri, semnături electronice, va mai trece probabil ceva timp.
Când au fost introduse în Codul muncii, recent, prevederile referitoare la folosirea semnăturii electronice în raporturile de muncă, guvernanții s-au gândit să vină în întâmpinarea erei digitalizării, însă nu au acordat, complementar, nicio modificare fiscală care să stabilească vreun avantaj pentru firmele care sunt dispuse să le cumpere semnătură electronică tuturor celor din firmă care ar fi de acord să o folosească.
Având în vedere prevederile actuale ale legislației fiscale, ne-am întrebat cum arată, în mare, regimul fiscal al unui atare beneficiu din partea angajatorului - cum s-ar încadra, dacă ar putea fi dedus de firmă?
„Din punctul meu de vedere, firma ar risca recalificarea acelor sume ca fiind avantaje în natură și, astfel, să suporte impozitul pe venit și contribuțiile sociale aferente.
În mod normal, legea permite ca angajatul să semneze electronic. E ceva ce ține de el, ca persoană. Dacă societatea decide să suporte ea costul cu semnătura electronică e ca și cum i-ar acorda un avantaj material.
Apoi, Codul fiscal prevede că orice avantaj în natură reprezinta cheltuială deductibilă pentru angajator la calculul impozitului pe profit”, ne-a explicat expertul contabil Cristi Rapcencu.
Reamintim că un angajator va putea folosi cu unii dintre angajați semnătura electronică și cu alții va putea continua să folosească semnătura olografă, neexistând niciun impediment să le folosescă concomitent. Singurul imperativ e ca pe același document să se regăsească același tip de semnătură din partea tuturor celor implicați - adică fie olografă, fie electronică.
Modul de folosire a semnăturii trebuie detaliat, la nivel scris, trebuie asumat de ambele părți și e foarte importantă precizarea scrisă că folosirea semnăturii electronice nu e obligatorie.