Medicul de psihiatrie pediatrică poate evalua un copil încă din primele luni de viață și până la împlinirea vârstei de 18 ani. O intervenție cât mai precoce asupra dificultăților pe care le întâmpină copilul poate duce la rezultate mai bune și la o scădere a tensiunii emoționale care apare frecvent în cadrul familiei.
Când este recomandată o evaluare psihiatrică la copii?
Părinții sunt mereu atenți la fiecare etapă de creștere și dezvoltare a copilului, iar cu ajutorul medicului pediatru evaluează progresele făcute de acesta. Dezvoltarea cognitivă și emoțională nu face excepție în acest proces și, la fel cum monitorizează creșterea în înălțime sau greutate, în primii ani de viață ai copilului, părinții trebuie să urmărească și dezvoltarea limbajului verbal și nonverbal al acestuia și să fie atenți dacă prezintă contact vizual, imită activitățile adultului, deprinde abilitățile cognitive specifice etapei de vârstă.
Când începe integrarea în colectivitate, pot să apară tulburări de adaptare care se pot manifesta prin probleme de internalizare sau externalizare, unele dintre acestea putând fi: anxietate, depresie, tulburări de somn, comportamente disruptive. În clasele primare, în cazul apariției dificultăților școlare, poate fi utilă o evaluare psihiatrică pentru a stabili dacă este vorba despre o tulburare specifică a abilităților școlare (dislexie, disgrafie, discalculie).
Semnale de care părinții trebuie să țină cont
În funcție de vârstă, sunt câteva aspecte pe care părinții trebuie să le aibă în vedere. La copilul mic, este importantă monitorizarea posibilelor tulburări de neurodezvoltare și aici trebuie urmărit dacă există întârzieri în achiziții în diverse arii de dezvoltare (socializare, limbaj, cognitiv, autoservire, motor).
Atunci când copilul înaintează în vârstă, pot să apară tulburări de comportament (opoziție, utilizare excesivă a dispozitivelor electronice și chiar consum de substanțe psihoactive în adolescență) sau tulburări emoționale (anxietate, depresie). De asemenea, o problemă care poate fi frecvent trecută cu vederea, mai ales în adolescență, este reprezentată de tulburările de alimentație.
Medicul discută și cu membrii familiei
În cadrul evaluării psihiatrice, în funcție de complexitatea cazului, este posibil ca inițial să se stabilească un diagnostic de etapă, până când medicul strânge toate datele de care are nevoie pentru stabilirea diagnosticului și a conduitei terapeutice specifice fiecărui copil. Aceste date pot fi reprezentate de evaluarea psihologică, consulturi în cadrul altor specialități medicale sau discuții cu alți membrii ai familiei, implicați în creșterea copilului. Toate acestea sunt necesare pentru o abordare bio-psiho-socială, astfel încât rezultatele obținute să fie cele mai bune.
Ce trebuie să știe părinții înainte de evaluare?
Evaluarea inițială cuprinde anamneza, care este alcătuită din discuția cu părinții și copilul, și examenul psihic, care se face în funcție de vârstă și patologie. Prin urmare, atât părinții, cât și copiii participă la acest proces. Părinții trebuie să știe cum să-și pregătească copiii pentru întâlnirea cu medicul psihiatru, pentru ca cei mici să nu simtă nicio urmă de frică și să înțeleagă corect scopul acestui demers.
Copiilor le este mai ușor atunci când facem ca lucrurile sa fie cât mai predictibile pentru ei. Astfel, în cazul copiilor sub 6-7 ani, părinții pot să se joace cu ei “de-a doctorul”, să deseneze sau să coloreze, mai ales ca în această etapă de vârstă consultația se face mai mult prin joc. Cu copiii mai mari părinții pot să vorbească deschis despre dificultățile pe care aceștia le întâmpină, să îi asculte, să fie empatici, să îi susțină și să încerce să le explice că apelează la ajutor de specialitate pentru a găsi împreună soluții.
Cu cât mai repede, cu atât mai bine
Examenul psihic pe care îl realizează medicul se poate face prin observație, prin joc sau dialog cu copilul. Consultația de psihiatrie poate fi urmată de o evaluare psihologică ce constă în aplicarea unor teste specifice, de alte investigații sau alte consulturi de specialitate, iar la final, prin coroborarea tuturor datelor obținute de către medic, se va stabili diagnosticul și planul terapeutic.
Apoi, copilul va fi îndrumat către o formă de terapie specifică problemei depistate, iar la nevoie poate fi indicată inițierea tratamentului medicamentos. Inițial pot fi necesare două vizite la medic în prima lună pentru finalizarea evaluării, iar apoi frecvența va fi stabilită în funcție de complexitatea și nevoile fiecărui caz. Monitorizarea se face în echipă, de către psiholog, psihoterapeutul copilului și medicul curant.
Evaluarea psihiatrică pentru copii pare un proces anevoios, însă, atunci când sunt prezente diagnosticuri precum ADHD sau autism, cu cât se începe tratamentul sau terapia mai devreme, cu atât sunt șanse mai mari de ameliorare.
Articol preluat de pe www.totuldespremame.ro. Puteţi citi aici articolul original.
Comentarii articol (0)