“În cadrul acestei măsuri, MTI va realiza o analiză pentru a defini mai specific nivelul de taxare, în special pentru traficul greu, cu posibilitatea acordării unor stimulente pentru vehicule electrice/ hibride, inclusiv pentru vehicule ușoare, posibilitatea introducerii graduale a acesteia, definirea exactă a categoriilor de vehicule care vor fi incluse în sistemul de taxare, categoriile de drumuri și nivelul de acoperire al rețelei integrate de drumuri naționale din România”, scrie, mai exact, în planul Guvernului.
Analiza ce urmează să fie făcută pentru stabilirea nivelului de taxare va ține seama de:
- structura parcului auto din România, în funcție categoriile de vehicule și nivelul de poluare al acestora;
- volumele de trafic de pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale (se va ține seama și de utilizarea altor moduri de transport);
- specificul industriei de transport naționale, inclusiv în legătură cu evoluția componentei de mașini electrice.
Taxarea vehiculelor grele de transport va ține seama atât de dimensiunea și greutatea vehiculelor, cât și de categoria de emisii, pentru a încuraja traficul vehiculelor ce poluează puțin.
De principiu, sumele ce vor fi strânse din această taxă se vor îndrepta către bugetul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, pentru întreținerea și reabilitarea drumurilor din țara noastră, dar și către noi proiecte de investiții.
Așa cum apare în PNRR, introducerea acestui sistem de taxare a traficului greu pe drumurile din România va fi corelată cu Programul Rabla. De fapt, măsurile vizează reducerea poluării generate de transporturile rutiere, iar prin implementarea lor, autoritățile vor să atingă următoarele rezultate:
- aplicarea unui nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plătește”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care dețin vehicule cu emisii zero sau reduse;
- stabilirea de măsuri legislative privind stimularea utilizării de vehicule ecologice și programe de reînnoire a parcului auto de către utilizatori casnici, companii private și instituții publice;
- creșterea cu 10% a valorilor pentru traficul de marfă pe cale ferată;
- creșterea cu cel puțin 100% a cotei vehiculelor electrice/ hibride din totalul parcului auto până în 2026 (raportat la valorile din 2020);
- înnoirea a 200.000 de mașini din parcul auto până în anul 2026 (raportat la valorile din 2020);
- achiziționarea de vehicule noi de către entitățile publice, cu cel puțin 3% peste pragurile stabilite la nivel european.
Pentru ca UE să atingă neutralitatea climatică, se estimează că emisiile din sectorul transporturilor vor trebui să scadă cu 90% până în 2050.
Comentarii articol (0)