„În cadrul investigației demarate ca urmare a unei plângeri, La Santrade S.R.L. nu a dat curs solicitării de informații adresate de Autoritatea Națională de Supraveghere în exercitarea competențelor sale, încălcând astfel prevederile art. 83 alin. (5) lit. e) din Regulamentul General privind Protecția Datelor .
De asemenea, Autoritatea de Națională de Supraveghere a constatat că operatorul respectiv nu a adoptat măsuri prin care să asigure exercitarea efectivă a drepturilor persoanelor vizate, fapt care a condus la nesoluționarea cererii persoanei vizate prin care solicita ștergerea datelor sale personale (drept prevăzut de art. 17 din Regulamentul General privind Protecția Datelor). În acest context, s-a constatat că nu au fost respectate prevederile art. 12 alin. (2) și (3) din Regulamentul General privind Protecția Datelor”, transmite ANSPDCP miercuri.
Pentru că nu a răspuns solicitării Autorității, firma a fost amendată cu 2.000 de euro. Operatorii de date personale, adică cei care prelucrează aceste date sunt obligați să răspundă solicitărilor ANSPDCP, așa cum alte legi speciale îi obligă să comunice cu Fiscul, Garda de Mediu ș.a.m.d.. În cazul ANSPDCP, există o obligație așa-numită de cooperare cu Autoritatea.
Odată ce ANSPDCP este sesizată sau se autosesizează cu privire la o posibilă încălcare a prevederilor ce țin de protecția datelor personale, aceasta pornește o investigație cu privire la operatorul de date. Dacă nu primește niciun răspuns de la operator (se cer documente, informații) sau dacă investigația este obstrucționată în orice fel de operator, în baza Legii nr. 102/2005, Autoritatea poate da inclusiv amenzi firmelor investigate - 3.000 de lei, pe fiecare zi de întârziere (amenda fiind executorie de drept).
Recenta speță de la ANAF e un caz în care firma ar fi putut „să scape” cu o sancțiune mai ușoară în urma investigației, dacă ar fi cooperat cu Autoritatea.