Prin urmare, aceste companii depun raportările contabile semestriale, potrivit ordinului amintit, “la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor, în format hârtie și în format electronic sau numai în formă electronică, pe portalul www.e-guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat”.
Așadar, bilanțurile semestriale se pot depune și la registratura unităților teritoriale ale MF sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor HG nr. 627/1995 sau numai în formă electronică, pe portalul www.e-guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat.
Astfel, aceste raportări includ, concret, următoarele formulare:
- Situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii;
- Contul de profit și pierdere, respectiv Contul prescurtat de profit și pierdere sau, după caz, Situația veniturilor și cheltuielilor; și
- Date informative.
În conformitate cu Legea nr. 82/1991, la care face referire ordinul amintit, în ceea ce privește întocmirea, semnarea și depunerea în termenul legal a acestor raportări contabile semestriale sunt menționate următoarele contravenții și amenzi pentru nerespectarea regulilor:
- contravențiile referitoare la întocmire și semnare se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei;
- contravenția referitoare la depunerea în termenul legal, cu amendă de la 300 lei la 1.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 1 și 15 zile lucrătoare; cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 16 și 30 de zile lucrătoare; și cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei, dacă perioada de întârziere depășește 30 de zile lucrătoare; iar
- contravențiile pentru nedepunerea raportărilor contabile se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei.
De asemenea, raportările contabile la 30 iunie 2021 "se semnează și de către administratorul sau persoana care are obligația gestionării entității."
Firmele care n-au desfășurat activitate de la momentul înființării și până la 30 iunie 2021, cei care în tot semestrul I al anului 2021 s-au aflat în inactivitate temporară, cei înființați în cursul anului 2021 și cei aflați în lichidare, dar și microîntreprinderile nu au obligația întocmirii raportărilor contabile la 30 iunie 2021.
Reamintim că, potrivit Ordinului nr. 1802/2014, în funcție de criteriile de mărime, firmele "se grupează în trei categorii, astfel: microentități; entități mici; entități mijlocii și mari."
Microentitățile sunt, conform ordinului amintit, entitățile care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:
- totalul activelor: 1.500.000 lei (echivalentul a 338.310 euro);
- cifra de afaceri netă: 3.000.000 lei (echivalentul a 676.620 euro);
- numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 10.
- totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);
- cifra de afaceri netă: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);
- numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.
- totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);
- cifra de afaceri netă: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);
- numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.