ACCES PREMIUM
De ce premium?
Proiect de regulament european
Companiile vor trebui să-și desemneze doi angajați responsabili cu implementarea regulilor de prevenire a spălării banilor, iar unul să fie din conducere
Companiile care au obligații legale în domeniul prevenirii spălării banilor vor trebui să desemneze cel puțin două persoane care să se ocupe de implementarea acestora, una dintre ele fiind din conducere, reiese dintr-un proiect de regulament european prezentat marți de Comisia Europeană. Totuși, acolo unde situația justifică acest lucru, se poate desemna o singură persoană. În prezent, legislația de la noi permite desemnarea unei singure persoane și nu indică ce poziție ar trebui să aibă în cadrul firmei. Asta înseamnă că desemnarea unui singur responsabil va fi excepția, nu regula.
Articolul continuă mai jos
Proiectul de regulament european urmează să se aplice direct în toate statele membre UE, după ce va fi dezbătut și aprobat de Parlamentul European și Consiliul UE. Acesta se va aplica direct și în România, fără să fie necesară transpunerea prin lege sau ordonanță.
Documentul vine cu
reguli suplimentare pentru stabilirea responsabililor cu implementarea legislației de prevenire a spălării banilor și pentru activitatea acestora. Aceste persoane trebuie desemnate la firmele care au obligații în domeniul prevenirii spălării banilor.
În primul rând, se propune
să existe, de regulă, minimum doi responsabili, primul fiind un manager de conformitate (adică o persoană care face parte din conducere):
„Entitățile obligate desemnează un membru executiv al consiliului lor de administrație sau, în cazul în care nu există un consiliu, al organismului său de conducere echivalent, care va fi responsabil pentru punerea în aplicare a măsurilor de asigurare a conformității cu prezentul regulament («manager de conformitate»). În cazul în care entitatea nu are un organ de conducere, funcția ar trebui să fie îndeplinită de un membru al conducerii sale superioare.”Managerul de conformitate va fi responsabil cu implementarea politicilor, controalelor și procedurilor (inclusiv la nivel de grup, acolo unde e cazul), dar și cu primirea informațiilor despre eventualele slăbiciuni ale acestora. Referitor la acele aspecte, managerul va face raportări periodice către conducere.
Al doilea responsabil reiese că va fi un ofițer de conformitate, care să fie numit de către conducere. Acesta se va ocupa de funcționarea de zi cu zi a politicilor și de raportarea trazancțiilor suspecte.
„Entitățile obligate vor avea un ofițer de conformitate, care va fi numit de consiliul de administrație sau de organul de conducere, care se va ocupa de funcționarea zilnică a politicilor de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului. Persoana respectivă este, de asemenea, responsabilă pentru raportarea tranzacțiilor suspecte către [autorități]”, prevede proiectul.
Cu toate acestea, se prevede că,
dacă mărimea unei firme justifică acest lucru, aceeași persoană va putea îndeplini atât rolul managerului de conformitate, cât și rolul ofițerului de conformitate. Acolo unde entitatea este o singură persoană fizică sau o persoană juridică ale cărei activități sunt derulate de o singură persoană fizică, responsabilul va fi acea unică persoană.
În momentul de față, regulile de la noi din domeniu, incluse în Legea 129/2019, fac o referire generală la o persoană care să fie desemnată pentru aplicarea legislației prevenirii spălării banilor (mai precis, una sau mai multe persoane). Însă nu se precizează dacă aceasta ar trebui să facă parte din conducere sau nu, ci doar că desemnarea trebuie făcută cu aprobarea conducerii. Pe scurt, dacă acum desemnarea unei singure persoane responsabile este regula, pe viitor aceasta va deveni excepția.
„Entitățile obligate furnizează funcțiilor de conformitate resurse adecvate, inclusiv personal și tehnologie, proporțional cu dimensiunea, natura și riscurile entității obligate pentru implementarea funcțiilor de conformitate și se asigură că puterile de a propune orice măsuri necesare pentru a asigura eficiența politicilor, controalelor și procedurilor interne ale entității obligate sunt acordate persoanelor responsabile pentru aceste funcții”, este detaliat în propunerea de regulament european.
În al doilea rând,
managerul de conformitate va trebui să raporteze anual (sau chiar mai des), către conducerea firmei, stadiul implementării politicilor, controalelor și procedurilor din domeniul prevenirii spălării banilor.
„Managerul de conformitate trebuie să prezinte o dată pe an sau mai frecvent, dacă este cazul, organului de conducere un raport cu privire la implementarea politicilor, controalelor și procedurilor interne ale entității obligate și trebuie să informeze organul de conducere cu privire la rezultatul oricărei revizuiri. Organul de conducere ia măsurile necesare pentru remedierea eventualelor deficiențe identificate în timp util”, prevede proiectul. Legislația noastră nu prevede acum o asemenea obligație de a face un raport anual către conducere.
Atenție! Proiectul de regulament trebuie adoptat de Parlamentul European și de Consiliul UE pentru a se aplica direct în toate statele membre UE. Odată adoptat și oficializat, documentul se va aplica direct și în România, fără a fi necesară o transpunere prin lege sau ordonanță.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.