Însă, în afară de aceste două persoane, pot exista și alți salariați care să primească sarcini privind prevenirea spălării banilor. „Entitățile obligate pun la dispoziția funcțiilor de conformitate resurse adecvate, inclusiv personal și tehnologie, proporțional cu dimensiunea, natura și riscurile entității obligate pentru îndeplinirea eficace a sarcinilor lor și se asigură că persoanelor responsabile de aceste funcții li se acordă competențele de a propune orice măsuri necesare care să garanteze eficacitatea politicilor, procedurilor și controalelor interne ale entității obligate”, scrie la articolul 11 din regulament.
Prin urmare, orice salariat care primește asemenea sarcini va trebui să treacă de o evaluare aprobată de coordonatorul de conformitate. „Orice angajat sau persoană aflată într-o poziție comparabilă, inclusiv agenții și distribuitorii, care participă direct la respectarea de către entitatea obligată a prezentului regulament (...) este supus unei evaluări proporționale cu riscurile asociate sarcinilor îndeplinite și al cărei conținut este aprobat de coordonatorul funcției de conformitate”, scrie la articolul 13, făcânduse referire la:
- competențele, cunoștințele și expertiza individuale pentru îndeplinirea funcțiilor într-un mod eficace;
- buna reputație, onestitatea și integritatea.
Pe deasupra, salariații respectivi vor fi obligați să informeze coordonatorul de conformitate despre orice relație apropiată, fie ea privată, fie ea profesională, pe care o au cu anumiți clienți ai firmei (actuali sau potențiali). În cazurile de acest fel, salariații nu vor primi sarcini de prevenire a spălării banilor ce au legătură cu acei clienți.
„Angajații sau persoanele aflate în poziții comparabile, inclusiv agenții și distribuitorii, cărora li s-au încredințat sarcini legate de respectarea de către entitatea obligată a prezentului regulament (...) îl informează pe coordonatorul funcției de conformitate cu privire la orice relație privată sau profesională apropiată stabilită cu clienții sau potențialii clienți ai entității obligate și sunt împiedicați să îndeplinească orice sarcină legată de conformitatea entității obligate în raport cu acești clienți”, este detaliat în actul normativ.
Se mai prevede în mod expres că regulile descrise mai sus nu se aplică dacă entitatea obligată e o persoană fizică sau o persoană juridică ale cărei activități sunt desfășurate de o singură persoană fizică.
Atenție! Regulamentul se aplică direct și în România, fără a fi necesară o transpunere prin lege sau ordonanță.