Însă, în afară de aceste două persoane, pot exista și alți salariați care să primească sarcini privind prevenirea spălării banilor. „Entitățile obligate furnizează funcțiilor de conformitate resurse adecvate, inclusiv personal și tehnologie, proporțional cu dimensiunea, natura și riscurile entității obligate pentru implementarea funcțiilor de conformitate și se asigură că puterile de a propune orice măsuri necesare pentru a asigura eficiența politicilor, controalelor și procedurilor interne ale entității obligate sunt acordate persoanelor responsabile pentru aceste funcții”, scrie la articolul 9 din propunerea de regulament.
Prin urmare, orice salariat care primește asemenea sarcini va trebui să treacă de o evaluare aprobată de ofițerul de conformitate. „Orice angajat al unei entități obligate însărcinat cu sarcini legate de conformitatea entității obligate cu prezentul regulament (...) va fi supus unei evaluări aprobate de către ofițerul de conformitate”, scrie în proiect la articolul 11, făcânduse referire la:
- abilități individuale, cunoștințe și expertiză pentru a-și îndeplini funcțiile în mod eficient;
- bună reputație, onestitate și integritate.
„Angajații cărora li s-au încredințat sarcini legate de respectarea prezentului regulament de către entitatea obligată trebuie să informeze ofițerul de conformitate cu privire la orice relație privată sau profesională strânsă stabilită cu clienții entității obligate sau cu clienții potențiali și vor fi împiedicați să îndeplinească orice sarcini legate de conformitatea entității obligate în legătură cu acei clienți”, este detaliat în proiectul de act normativ.
În regulile noastre privind prevenirea spălării banilor (Legea 129/2019) nu există acum asemenea cerințe. La fel cum desemnarea unui manager de conformitate și a unui ofițer de conformitate vor reprezenta, de asemenea, o noutate.
O altă chestiune propusă de autoritățile europene se referă la obligația firmelor de a implementa o procedură internă pentru ca salariații să raporteze anonim orice încălcare a legislației prevenirii spălării banilor. Din legislația noastră de acum se înțelege oarecum (pentru că prevederile sunt ușor ambigue) că raportarea se face direct către autorități, însă prin intermediul angajatorului. Proiectul se referă la un mecanism strict intern.
„Entitățile obligate trebuie să dispună de proceduri adecvate pentru ca angajații lor sau persoanele aflate într-o poziție comparabilă să raporteze intern încălcările prezentului regulament printr-un canal specific, independent și anonim, proporțional cu natura și dimensiunea entității obligate în cauză. Entitățile obligate iau măsuri pentru a se asigura că angajații, managerii sau agenții care raportează încălcări în temeiul primului paragraf sunt protejați împotriva represaliilor, discriminării și orice alt tratament neloial”, scrie, mai exact, în proiect.
În preambulul propunerii de regulament, autoritățile europene subliniază importanța evaluării salariaților care primesc sarcini legate de prevenirea spălării banilor. Totodată, evitarea însărcinării salariaților apropiați de anumiți clienți are drept scop evitarea conflictelor de interese.
„Persoanele cărora li se încredințează sarcini legate de conformitatea unei entități obligate cu cerințele prevenirii spălării banilor ar trebui să fie supuse evaluării abilităților, cunoștințelor, expertizei, integrității și comportamentului lor. Efectuarea de către angajați a sarcinilor legate de conformitatea entității obligate cu cadrul prevenirii spălării banilor în raport cu clienții cu care au o relație privată sau profesională strânsă poate duce la conflicte de interese și poate submina integritatea sistemului. Prin urmare, angajații aflați în astfel de situații ar trebui împiedicați să îndeplinească orice sarcini legate de conformitatea entității obligate cu cadrul prevenirii spălării banilor în raport cu acești clienți”, scrie sursa citată.
Atenție! Proiectul de regulament trebuie adoptat de Parlamentul European și de Consiliul UE pentru a se aplica direct în toate statele membre UE. Odată adoptat și oficializat, documentul se va aplica direct și în România, fără a fi necesară o transpunere prin lege sau ordonanță.