Scriam zilele trecute că Ministerul Finanțelor (MF) a primit competențe de control, în cadrul inspecției economico-financiare, într-un nou domeniu - cel farmaceutic (printre alte noutăți). Profităm de această ocazie pentru a reaminti principalele chestiuni ce trebuie știute despre inspecția economico-financiară derulată de MF, un tip de control foarte asemănător cu inspecția fiscală derulată de Fisc.
Mă refer la recenta apariție a Legii 222/2021, care a stabilit că
MF are, mai nou, competențe de control, în cadrul inspecției economico-financiare, în domeniul farmaceutic - privind declararea și plata taxei clawback. Despre acest lucru și celelalte noutăți ce țin de controalele fiscale
am scris mai multe aici, însă principala informație de reținut este că specialiștii Deloitte România estimează o intensificare a controalelor la firme în perioada următoare (plus posibile probleme).
Din acest motiv, reamintim cititorilor noștri că inspecția economico-financiară este o activitate de control pe care o desfășoară reprezentanții MF, aceasta fiind reglementată prin OUG 94/2011 și prin normele sale de aplicare din HG 101/2012. Actele de control, ce sunt stabilite prin ordin MF, au fost
modificate cel mai recent astă-toamnă.
În esență, inspecția economico-financiară este desfășurată la
companiile de stat (regii autonome; companii și societăți naționale; societăți comerciale la care statul e acționar unic sau la care, prin intermediul entităților menționate anterior, e acționar majoritar), însă aceasta vizează și
companiile private care primesc bani de la bugetul de stat (subvenții, transferuri, alocații, finanțări europene etc.).
Verificările se axează pe fundamentarea și justificarea folosirii, în conformitate cu destinațiile stabilite, a sumelor alocate de la bugetul general consolidat al statului pentru susținerea unor activități. Mai pot fi vizate chestiuni precum respectarea reglementărilor economico-financiare și contabile sau exactitatea și realitatea datelor înregistrate în evidențele financiar-contabile și în actele de constituire, conform normelor de aplicare.
Regulile pentru desfășurarea inspecțiilor economico-financiare
seamănă foarte mult cu cele ale inspecției fiscale pe care o derulează Fiscul în baza Codului de procedură fiscală.
„Inspecţia economico-financiară la operatorii economici de regulă precedă inspecţia fiscală”, este subliniat în norme.
Cum sunt alese firmele pentru control. Selectarea firmelor ce vor fi inspectate de MF se face în baza analizei de risc, luându-se în calcul criterii precum importanța contribuabilului (regională, locală), situația economico-financiară (inclusiv, dar nelimitându-se la pierderi, arierate, creanțe), facilități acordate (inclusiv, dar nelimitându-se la subvenții/transferuri, credite interne și externe cu garanția statului), perioada de la precedenta verificare de aceeași natură și cu aceleași obiective și până la împlinirea termenului de prescripție, solicitări ale unor instituții sau autorități publice.
Inspecția este anunțată în avans. La fel ca în cazul inspecției fiscale, MF trimite în avans un aviz pentru a anunța că urmează o inspecție economico-financiară. Avizul conține informații despre baza legală a controlului, data la care va începe inspecția, obiectivele autorităților fiscale, perioadele ce vor fi verificate și posibilitatea de a cere, o singură dată, amânarea inspecției. Pentru firmele mari, avizul vine cu 30 de zile înainte, iar pentru ceilalți contribuabili - cu 15 zile înainte. Prin excepție, acesta se poate comunica și la momentul începerii inspecției, dar numai dacă vorbim de firme în insolvență, de firme la care, în urma controlului documentar, se impune începerea imediată a inspecției sau dacă este necesară extinderea inspecției la alte obiective și perioade decât cele trecute în avizul comunicat deja.
Cât durează o inspecție. Ca la orice control al autorităților, data de începere a inspecției economico-financiare a reprezentanților de la MF este data trecută în registrul unic de control al companiei. Personalul de control trebuie să prezinte legitimația și ordinul de serviciu. Durata concretă a verificărilor se stabilește în funcție de obiectivele urmărite, dar aceasta poate fi de maximum trei luni. Dacă ne referim la mari contribuabili sau la contribuabili care au sedii secundare, durata este de maximum șase luni. Perioadele de suspendare ale controlului nu se includ în calculul duratei maxime a inspecției. Reprezentanții MF vin, de obicei, la spațiile de lucru ale firmelor controlate, în timpul sau chiar și în afara programului de lucru. Dacă verificarea nu-i posibilă la sediul companiei, se face la sediul unității MF sau într-un loc stabilit de comun acord.
Finalizarea inspecției. Așa cum se întâmplă la inspecțiile fiscale, firmele sunt informate constant despre constatările inspectorilor. Apoi le este prezentat raportul de inspecție economico-financiară, despre care aceștia își pot exprima un punct de vedere scris. Punctul de vedere se transmite în cel mult trei zile lucrătoare de la primirea proiectului de raport. După analizarea opiniilor firmei controlate, MF definitivează raportul de inspecție economico-financiară.