ACCES PREMIUM
De ce premium?
ANAF și MF au primit competențe de control la noi categorii de companii. Specialiștii estimează o intensificare a verificărilor
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Ministerul Finanțelor (MF) au primit recent competențe de control în domeniul farmaceutic (privind declararea și plata taxei clawback), dar avem și noutăți în acest sens la redevențele miniere și petroliere. Având în vedere aceste schimbări, specialiștii Deloitte România estimează că vom vedea o intensificare a controalelor fiscale, generată de dublarea competențelor de verificare.
Articolul continuă mai jos
Ne referim la Legea 222/2021, care se aplică deja din data de
30 iulie 2021. Aceasta a venit cu modificări importante legate de
competențele de control pe care le au ANAF și MF.
„O lege intrată în vigoare de curând oferă ANAF și MF noi competențe de control în privința declarării și achitării taxei clawback și a redevențelor miniere și petroliere. Este vorba de Legea 222/2021, aplicabilă din 30 iulie 2021, care își propune intensificarea controalelor la contribuabilii care desfășoară operațiuni petroliere și miniere ori în domeniul farmaceutic - domenii considerate esențiale, dar care sunt deja riguros legiferate și controlate direct de autorități de reglementare și supraveghere dedicate. În aceste condiții, noua lege ar putea duce la dublarea controalelor în domeniile vizate, cu consecințe fiscale și juridice importante”, avertizează specialiștii
Deloitte într-un articol remis azi redacției noastre.
Concret, vorbim de
o dublare a controalelor obișnuite cu eventuale controale tematice, ceea ce va putea duce, evident, la posibilitatea de a stabili noi obligații bugetare pentru companiile verificate.
„În baza noii legi, inspecțiile fiscale obișnuite/controalele autorităților de supraveghere și reglementare vor putea fi dublate de controalele tematice realizate de structuri de inspecție economico-financiară din MF sau ANAF și astfel vor putea fi stabilite noi obligații bugetare în sarcina contribuabililor. Inspecția economico-financiară este reglementată de OUG 94/2011 și împrumută, până la suprapunere, fizionomia celei fiscale - organul de inspecție este obligat să respecte o serie de reguli procedurale minimale (spre exemplu, să înștiințeze contribuabilul despre începerea unui astfel de control și să-l informeze pe întreg parcursul inspecției cu privire la constatările rezultate în urma controlului), iar contribuabilul are dreptul să prezinte, în termen de trei zile lucrătoare de la primirea proiectului de raport, punctul de vedere cu privire la constatările controlului.Rezultatul va fi consemnat într-un raport de inspecție economico-financiară, care va cuprinde constatările organului de control, precum și opinia acestuia referitoare la punctul de vedere formulat de contribuabil. Totodată, raportul va sta la baza emiterii unor dispoziții obligatorii de măsuri, prin intermediul cărora se vor putea stabili inclusiv sumele cuvenite bugetului de stat cu titlu de creanțe bugetare. De asemenea, același control tematic va putea stabili în sarcina contribuabililor controlați și obligații accesorii, calculate potrivit Codului de procedură fiscală (dobânzi, penalități de întârziere și/sau penalități de nedeclarare). Aceste obligații vor putea face totuși obiectul facilităților (amnistiei) fiscale adoptate în ultima perioadă, sub rezerva îndeplinirii condițiilor formale necesare pentru aplicarea acestora”, au detaliat cei de la Deloitte.
Ce va însemna, mai precis, această dublare a competențelor de control? Teoretic,
mai multe autorități ale statului vor putea veni la firme să controleze exact aceleași chestiuni. Deși, în mod normal, acest lucru n-ar trebui să fie permis, reglementările actuale ambigue complică serios lucrurile. Soluția ar fi, de principiu, clarificarea legislației, dar la fel de bine poate fi de ajutor și practica organelor de control.
„Așadar, controlul declarării și achitării taxei clawback, a taxei pe activitatea minieră, respectiv a redevențelor miniere și petroliere se va putea efectua atât de organele fiscale, cât și de Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), în cazul redevențelor miniere și petroliere, respectiv de structurile teritoriale din ANAF sau MF prin inspecții economico-financiare.Această dublare de competențe și atribuții ridică o problemă majoră: în ce măsură o inspecție fiscală care ar avea ca obiect controlul declarării și achitării taxei clawback ar putea fi urmată/dublată de o inspecție economico-financiară sau invers? Din păcate, nici Legea 222/2021, nici OUG 94/2011 nu oferă un răspuns la problema practică a suprapunerii de competențe cu privire la același tip de creanțe controlate. De fapt, OUG 94/2011 prevede expres că doar controlul efectuat de Curtea de Conturi este incompatibil cu inspecția economico-financiară. Cu alte cuvinte, o altă procedură de control (spre exemplu, o inspecție fiscală) ar putea viza obligații deja supuse unei proceduri de inspecție economico-financiară.O asemenea situație nu ar trebui permisă, pentru că încalcă principiul securității juridice, precum și principiul non bis in idem
, care presupune că nimeni nu poate fi sancționat de două ori pentru aceeași faptă. Într-o interpretare mai amplă, principiul presupune și că cel care a fost exonerat pentru o faptă nu poate fi sancționat de o altă autoritate pentru aceeași faptă.Există, așadar, argumente juridice care să susțină incompatibilitatea mai multor tipuri de controale la același contribuabil, pentru aceeași perioadă și pentru același tip de obligație. Cu toate acestea, până la o modificare legislativă în acest sens sau până la cristalizarea unei practici care să confirme că o inspecție economico-financiară nu poate fi dublată de o inspecție fiscală, respectiv de un control al autorității de supraveghere și reglementare, există riscul unor dublări de atribuții”, explică sursa citată.
În momentul de față, cele trei domenii vizate de noua lege sunt acoperite, de principiu, după caz, de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) și de ANRM. Astfel, logica dublării competențelor de control pare să însemne că ANAF și MF
vor prelua inițiativa controalelor în aceste trei domenii, acționând ca recuperatori de creanțe.
„O altă problemă practică decurge din specificul celor trei domenii vizate de Legea 222/2021. Taxa clawback este stabilită în baza unor calcule și formule riguros reglementate, un rol important avându-l CNAS, în timp ce taxele privind activitatea minieră, respectiv redevențele miniere și petroliere sunt stabilite în conformitate cu o serie de parametri prevăzuți expres în lege și au la bază acordurile de concesiune petrolieră sau licența de explorare/exploatare minieră încheiate de titular cu ANRM. Prin urmare, s-ar putea pune problema utilității acestor inspecții economico-financiare în cele trei domenii riguros reglementate și controlate direct de autorități de reglementare și supraveghere. (...)Prin urmare, cel mai probabil CNAS și ANRM vor rămâne cu un rol preponderent de reglementare și supraveghere, iar structurile specializate de inspecție economico-financiară din ANAF și MF vor avea doar un rol de recuperator de creanțe, folosind datele și informațiile puse la dispoziția lor de CNAS și de ANRM”, opinează specialiștii.
În concluzie, o intensificare a controalelor este de așteptat în perioada următoare, însă rămâne de văzut cum se vor coordona autoritățile și cât de detaliate vor fi verificările ANAF și MF.
„Pentru moment, intensificarea inspecțiilor economico-financiare este doar o chestiune de timp și de organizare, fiind însă de așteptat ca perioada imediat următoare să aducă o creștere semnificativă a acestei activități de control. Rămâne de văzut dacă va exista o suprapunere de competențe între aceste structuri specializate și structurile de inspecție fiscală obișnuite din ANAF sau structurile de control din cadrul ANRM. Totodată, este de urmărit în ce măsură aceste inspecții economico-financiare vor fi veritabile controale de fond sau dacă vor fi doar verificări sumare cu privire la declararea creanțelor și plata la scadență a taxelor clawback, respectiv a taxelor miniere și a redevențelor petroliere și miniere”, au conchis cei de la Deloitte.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.