Majoritatea noutăților din anul 2021 din domeniul controalelor la companii vin din sfera fiscală. Pe de o parte, avem câteva ajustări la inspecția fiscală, iar, pe de altă parte, avem și schimbări importante ce țin de relația instituțională în contextul verificărilor fiscale. Însă mai sunt și noutăți legate de plata amenzilor.
1. Amenzile din Legea contabilității pot fi aplicate și de inspectorii Fiscului. Inspectorii fiscali pot să aplice și ei, din toamnă, amenzile prevăzute de Legea contabilității. Măsura s-a introdus inițial prin ordonanță și apoi a fost pusă în aplicare printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Până acum, amenzile respective puteau fi aplicate numai de personalul din cadrul Ministerului Finanțelor (MF).
2. ANAF și MF au primit competențe de control la noi categorii de companii. Cele două entități au primit în vară, prin lege, competențe de control în domeniul farmaceutic (privind declararea și plata taxei clawback), dar avem și noutăți în acest sens la redevențele miniere și petroliere. În acest context, specialiștii estimau intensificarea controalelor fiscale, generată de dublarea competențelor de verificare.
3. Schimbări notabile la inspecția fiscală. Referitor la inspecția fiscală, ANAF a stabilit prin ordin că, pentru discuția finală din cadrul controlului,
se trimite o singură înștiințare în loc de două, dar a stabilit și o procedură specială pentru atunci
când se identifică posibile infracțiuni la firmele verificate. Altă noutate a venit prin ordonanță, stabilindu-se că
refacerea controlului poate reveni tot echipei inițiale (dacă alta nu este disponibilă).
4. Reorganizarea ANAF și reactivarea Comisiei Fiscale Centrale. De interes pentru orice afacere din România mai sunt și schimbările ce țin de relația cu autoritățile. Astfel, în 2022,
structurile de soluționare a contestațiilor fiscale și
structurile vamale, cu care firmele pot relaționa în contextul controalelor, se mută la MF. De asemenea, e de subliniat
reactivarea Comisiei Fiscale Centrale, ale cărei decizii pot fi folosite pentru a cere reexaminarea contestațiilor fiscale.
5. Amenzile fiscale se plătesc la jumătate din minimul legal, iar amenzile de concurență pot fi reduse pentru firmele cu dificultăți financiare. Mai precis, modificarea legislației fiscale a adus o confirmare a faptului că
inclusiv amenzile fiscale pot fi plătite la jumătate din minimul legal (acest aspect era incert anterior). Totodată, de amintit că
amenzile de concurență pot fi reduse dacă firmele au probleme financiare. Și, dacă tot suntem aici, merită amintită decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție prin care s-a stabilit că
amenzile de concurență nu pot fi plătite la jumătate din minimul legal.
6. Mai nou, activitatea firmelor care ignoră regulile stării de alertă poate fi suspendată cu până la 30 de zile. Firmele care ignoră regulile stabilite de autorități în timpul stării de alertă, în contextul pandemiei de coronavirus, pot fi sancționate de puțin timp cu suspendarea activității pentru 15 sau 30 de zile (în plus față de amenda aplicată). Cei care ignoră suspendarea riscă inclusiv pedepse penale.
7. Cum recunoști inspectorii veniți în control în legătură cu spălarea banilor. În fine, este bine de știut că Oficiul Naţional de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor poate face controale la companii, pentru a verifica chestiuni ce țin de prevenirea spălării banilor. La începutul anului s-a stabilit cum arată legitimațiile inspectorilor, așa că am informat și noi cititorii despre cum îi pot recunoaște.
Bonus: Concomitent cu anularea unui act fiscal, firmele pot cere instanței restituirea sumelor achitate în baza acestuia. O analiză a specialiștilor a relevat că practica recentă a ANAF de a tergiversa pe cât posibil restituirea sumelor pe care contribuabilul le-a achitat în temeiul unui act administrativ-fiscal ce a fost anulat definitiv de instanțele judecătorești este incorectă.