Modelul notificării de conformare și regulile sale procedurale, ce sunt folosite înainte de începerea unei potențiale inspecții fiscale, au fost oficializate joi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Documentul vine cu unele detalii punctuale despre cum se desfășoară procedura conformării voluntare, prin care firmele pot evita declanșarea inspecțiilor fiscale. Citește articolul
Odată cu intrarea in vigoare a OUG 188/2022, prin care se modifică și se completează Codul de procedură fiscală, ordonanță care a fost adoptată în contextul mai larg al reformei administrației fiscale, modalitatea de desfășurare a controalelor fiscale se modifică în multe aspecte materiale. Scopul principal al acestor modificări ar fi acela al eficientizării activității de control prin implementarea mai multor mecanisme care sunt, pentru prima dată, specific reglementate în legislația noastră. Una dintre modificările care contribuie la această schimbare de paradigmă în activitatea de control fiscal se referă la locul desfășurării inspecției fiscale. Citește articolul
Companiile vor putea evita, în curând, declanșarea unei inspecții fiscale dacă se conformează voluntar, în 30 de zile, în urma primirii unei notificări de conformare de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, având în vedere că problemele trecute în notificare ar putea fi descrise sumar, specialiștii recomandă contactarea rapidă a unui reprezentant al ANAF pentru a înțelege mai bine ce se așteaptă de la firme. Citește articolul
Mai nou, regula de bază a inspecțiilor fiscale este că acestea se desfășoară în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit OUG 188/2022. Automat, registrul unic de control nu mai este completat de inspectori în aceste situații. Dar specialiștii atrag atenția că se emite, în schimb, un proces-verbal pe care contribuabilul îl păstrează ca o „dovadă înlocuitoare” pentru completarea care nu se mai face în registru. Citește articolul
În curând, companiile vor putea evita declanșarea unei inspecții fiscale dacă se conformează voluntar în urma primirii unei notificări de conformare de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Deși apariția notificării de conformare înainte de o potențială inspecție este considerată foarte bună de către autorități, specialiștii atrag atenția că măsura are unele probleme. Citește articolul
De câteva săptămâni, regulile de procedură pentru inspecția fiscală au fost modificate semnificativ, una dintre ele fiind că acest tip de control trebuie să se deruleze în principal la sediul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, numai în anumite situații justificate se mai poate derula inspecția la sediul firmei vizate, dar, cel puțin în prezent, nu se știe ce motive pot fi invocate pentru un asemenea demers. Citește articolul
Anul 2023 este unul de tranziție, în care autoritățile accelerează digitalizarea controalelor fiscale. De ce? Pentru că, mai nou, inspecțiile fiscale trebuie să se desfășoare de obicei în birourile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), nu în birourile firmelor verificate. În aceste condiții, specialiștii avertizează că schimbarea de paradigmă va aduce probleme însemnate pentru contribuabili. Citește articolul
O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul
Regulile pentru emiterea deciziilor provizorii de impunere și transformarea lor în titluri executorii au fost modificate recent prin ordonanță de urgență și sunt valabile inclusiv pentru inspecțiile fiscale aflate deja în derulare. Citește articolul
Autoritățile au stabilit recent că, în cazul inspecțiilor fiscale, registrul unic de control se completează numai dacă verificările se derulează în spațiile de lucru ale companiilor. Din moment ce, mai nou, inspecțiile se vor derula în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), asta înseamnă că registrul nu se mai completează în aceste cazuri. Citește articolul