Practic, registrul unic de control este un instrument foarte util pentru companii atunci când acestea trebuie să-și exercite dreptul la apărare. Astfel, poate fi problematic dacă inspectorii nu mai completează registrul, pentru că majoritatea inspecțiilor se vor derula la sediile ANAF? Conform specialiștilor, nu, deoarece se emite un proces-verbal pe care contribuabilul îl poate păstra, teoretic, la un loc cu registrul unic și actele de control aferente verificărilor anterioare.
„Conform noilor prevederi referitoare la registrul unic de control, acesta va mai fi completat doar dacă inspecţia se desfăşoară în spaţiile de lucru ale contribuabilului. În caz contrar, data începerii inspecției fiscale se înscrie într-un proces-verbal de constatare care se semnează de către organul de inspecţie fiscală şi de către contribuabil. Teoretic, acest nou proces-verbal poate fi folosit ulterior de către contribuabil ca o dovadă privind inspecția fiscală, echivalând cu o înregistrare în registrul unic de control”, a explicat, la solicitarea avocatnet.ro, Cristian Velcu, Tax Director în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Mai precis, o prevedere în acest sens deja exista la articolul 123 al Codului de procedură fiscală, doar că ea a căpătat o însemnătate mai mare în contextul apariției OUG 188/2022.
Alineatul 2 al articolului 123 înainte și după apariția OUG 188/2022:
Forma în vigoare până la 28 decembrie 2022: | Forma în vigoare din 29 decembrie 2022: |
„Data începerii inspecției fiscale este data menționată în registrul unic de control ori de câte ori există obligația ținerii acestuia. În cazul contribuabilului/plătitorului care nu ține sau nu prezintă organului de inspecție fiscală registrul unic de control, această dată se înscrie într-un proces-verbal de constatare. Procesul-verbal se semnează de către organul de inspecție fiscală și contribuabil/plătitor și se înregistrează la registratura contribuabilului/plătitorului ori de câte ori există o astfel de registratură.” | „Data începerii inspecției fiscale este data menționată în registrul unic de control dacă există obligația ținerii acestuia și inspecția se desfășoară în spațiile de lucru ale contribuabilului/plătitorului. În cazul contribuabilului/plătitorului care nu ține sau nu prezintă organului de inspecție fiscală registrul unic de control, această dată se înscrie într-un proces-verbal de constatare. Procesul-verbal de constatare se semnează de către organul de inspecție fiscală și de către contribuabil/plătitor și se înregistrează la registratura contribuabilului/plătitorului ori de câte ori există o astfel de registratură.” |
Cu alte cuvinte, acest proces-verbal se poate emite, mai nou, inclusiv în cazul în care inspecția fiscală se derulează la un sediu al ANAF, nu doar în cazurile prevăzute anterior.
Important! Potrivit OUG 188/2022, regula de bază este că inspecția fiscală se derulează la sediul ANAF și numai prin excepție se mai derulează la sediul firmei sau în alt loc. Specialiștii apreciază că această schimbare poate fi problematică pentru companii, în anumite privințe.