ACCES PREMIUM
De ce premium?
Momentan, e neclar în ce situații ar putea cere o firmă ca inspecția fiscală să se deruleze la sediul ei, nu la sediul ANAF
De câteva săptămâni, regulile de procedură pentru inspecția fiscală au fost modificate semnificativ, una dintre ele fiind că acest tip de control trebuie să se deruleze în principal la sediul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, numai în anumite situații justificate se mai poate derula inspecția la sediul firmei vizate, dar, cel puțin în prezent, nu se știe ce motive pot fi invocate pentru un asemenea demers.
Articolul continuă mai jos
„Momentan, modificările aduse Codului de procedură fiscală nu menționează vreun indiciu referitor la situațiile ce pot fi considerate motivate pentru derularea inspecției fiscale la sediul companiei. În practică, astfel de situații ar putea include indisponibilitatea contribuabilului de a aloca personal deplasărilor regulate la sediul administrației fiscale, mai ales dacă astfel de persoane nu există în organigrama societății (spre exemplu, situațiile în care departamentele financiare sunt externalizate în mare măsură în afara României)”, a spus, la solicitarea avocatnet.ro,
Cristian Velcu, Tax Director la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Astfel, până vor apărea clarificări suplimentare de la autorități, contribuabilii nu pot decât să încerce să mute inspecția la propriul sediu atunci când au motive pe care le consideră justificate pentru acest demers. Asta, desigur, dacă inspecția este programată să se deruleze la un sediu al ANAF și dacă firma vizată consideră că este în avantajul ei ca desfășurarea controlului să se facă „pe terenul propriu”.
Schimbarea a venit odată cu
OUG 188/2022, care a ajustat semnificativ regulile inspecțiilor fiscale în data de 29 decembrie 2022. Concret,
vorbim de o inversare a practicii anterioare, în condițiile în care inspecțiile fiscale se derulau de obicei în spațiile de lucru ale contribuabililor verificați. Numai în mod excepțional se ajungea până acum ca inspecția să se deruleze la sediul ANAF sau în alt loc stabilit prin acord comun. Mai nou, regula de bază este că inspecția fiscală se derulează la sediul ANAF și numai prin excepție, la cerere, se mai derulează la sediul firmei sau în alt loc.
„Inspecția fiscală se desfășoară, de regulă, la sediul organului de inspecție fiscală. Din inițiativa organului de inspecție fiscală sau la solicitarea motivată a contribuabilului/plătitorului, inspecția fiscală se poate desfășura în spațiile de lucru ale contribuabilului/plătitorului. Cererea contribuabilului/plătitorului se soluționează în termen de maximum 3 zile de la înregistrare. În cazul în care cererea nu este soluționată în termenul de 3 zile, aceasta se consideră acceptată tacit. Schimbarea locului de desfășurare a inspecției fiscale se poate realiza și pe parcursul inspecției fiscale”, scrie în ordonanță.
Deși regula a fost schimbată, în teorie, peste noapte, contribuabilii
n-ar trebui să se aștepte, în practică, la efecte la fel de rapide. Asta, în primul rând, pentru că noua dispoziție se aplică (măcar teoretic) începând cu inspecțiile fiscale demarate după intrarea în vigoare a ordonanței, nu și celor care deja erau în derulare la acel moment. În al doilea rând, unitățile ANAF trebuie să identifice (și mai multe) spații adecvate în care să invite companiile pentru derularea verificărilor. Asta înseamnă că putem vorbi de o implementare care să difere de la o regiune a țării la alta sau care să difere chiar de la o localitate la alta.
Pe deasupra, mai nou, autoritățile
pot să deruleze inspecțiile fiscale, din propriile birouri, fără a mai chema un reprezentant al companiei verificate. Asta înseamnă că, uneori, discuția despre locul derulării inspecției ar putea deveni irelevantă, dacă ANAF consideră că poate face verificările fără a mai chema un reprezentant al companiei la discuții.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.