În lunile recente, autoritățile au venit cu mai multe schimbări majore legate de activitatea de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), iar acestea ar trebui avute în vedere de către contribuabili. Cele mai recente noutăți au fost aduse chiar pe finalul verii, prin OG 31/2022. În plus, există și unele noutăți jurisprudențiale importante de care să se țină cont.
1. Controlul antifraudă: Punctul de vedere al firmei verificate trebuie analizat și poate schimba rezultatul controlului. Cadrul legal al controalelor antifraudă a fost completat de autorități, pe 3 septembrie 2022, prin OG 31/2022. În esență, s-au introdus prevederi noi care obligă inspectorii antifraudă la analizarea punctului de vedere al firmei verificate și poate chiar la ajustarea rezultatelor controlului. Deși modificările sunt primite „cu brațele deschise” de către specialiști, aceștia spun că
era nevoie de mai multă claritate la redactarea lor.
2. Mai multe ajustări și la inspecțiile fiscale. OG 31/2022 prevede (tot din 3 septembrie 2022), în primul rând, că obligația contribuabilului de a colabora în cadrul inspecției fiscale se extinde pentru a acoperi și situațiile în care se impune o colaborare de la distanță cu inspectorii. În al doilea rând,
inspecția fiscală poate să dureze mult mai mult atunci când sunt vizate companiile nerezidente (de la maximum 45 de zile s-a ajuns la maximum 180 de zile), însă fiscaliștii atrag atenția că măsura este exagerată. În al treilea rând, au apărut reguli suplimentare pentru situațiile în care inspectorii fiscali dau peste fapte ce pot fi infracțiuni și sesizează organele judiciare - acestea se referă în mod expres la ce se poate face atunci când sesizările penale rămân fără rezultat, dintr-un motiv sau altul.
3. O nouă situație în care prescripția poate fi suspendată în contextul unei inspecții fiscale. Altă schimbare adusă, din 3 septembrie 2022, de OG 31/2022 este o nouă situație în care prescripția fiscală poate fi suspendată. Este vorba de situația în care persoana fizică la care este în derulare o inspecție fiscală sau o verificare a situației fiscale personale moare și autoritățile trebuie să identifice succesorii acesteia.
4. Dreptul ANAF de a sancționa contravenții de procedură fiscală se prescrie după cinci ani, astfel că amenzile pot fi date fără probleme la controale. Dreptul inspectorilor de a aplica amenzile contravenționale de procedură fiscală se prescrie după cinci ani de la data săvârșirii faptei (față de doar șase luni), așa cum s-a stabilit prin OUG 102/2022. Noua regulă se aplică începând cu faptele săvârșite din data de 30 iunie 2022. Modificarea legitimează o practică deja folosită de ANAF, prin care instituția aplică amenzi, în cadrul controalelor fiscale, chiar dacă au trecut ani întregi de la săvârșirea unei contravenții.
5. Comercianții ce trimit prin poștă colete cu plata ramburs vor putea fi controlați mai ușor. Furnizorii de servicii poștale vor fi obligați să transmită lunar Fiscului informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs, conform OUG 67/2022. În acest fel, autoritățile vor să identifice mai ușor comercianții online care nu-și declară veniturile parțial sau integral, însă măsura trebuie pusă în aplicare
prin ordin al ANAF pentru a fi funcțională - documentul este momentan în dezbatere.
6. Reîncadrarea diurnelor de către ANAF va putea fi făcută numai cu aprobarea inspectorilor de muncă. Pentru a împiedica reîncadrarea abuzivă a diurnelor netaxabile în venituri salariale taxabile, autoritățile au instituit, prin Legea 72/2022, un „filtru” suplimentar în activitatea de control a Fiscului. O asemenea reîncadrare va fi posibilă numai dacă inspectorii fiscali obțin o aprobare de la inspectorii de muncă, însă este nevoie de
o procedură specială în acest sens, aflată încă în lucru.
7. Introducerea sistemului e-Transport, ce permite controlarea în trafic a transporturilor de bunuri riscante fiscal. Sistemul e-Transport a fost reglementat prin OUG 41/2022 pentru a permite monitorizarea și verificarea bunurilor riscante transportate pe căile rutiere. De la 1 iulie 2022, sistemul este obligatoriu, dar regimul sancționatoriu este amânat cu trei luni (până la 1 octombrie 2022).
8. Și alte organe fiscale decât cele competente până acum vor putea face inspecții fiscale și verificări documentare la contribuabili. O schimbare importantă privind regulile de procedură fiscală a fost introdusă de Guvern prin OG 11/2022. Pe scurt, prin ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală se vor putea stabili și alte organe fiscale, decât cele competente până acum, pentru a face inspecții fiscale și verificări documentare la contribuabili. Chestiunea este lăsată, însă, la latitudinea președintelui ANAF, care până acum n-a emis un asemenea ordin.
9. O modificare care va fi resimțită în controalele de prețuri de transfer la contribuabili. Coordonarea combaterii erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor se numără, mai nou, printre atribuțiile pe care le are ANAF, potrivit HG 238/2022. În esență, această schimbare înseamnă că ANAF capătă acces la mai multe informații, pentru a se asigura că profiturile multinaționalelor sunt taxate unde trebuie, dar și că firmele ar trebui să se aștepte la controale mai numeroase și mai complexe în domeniul prețurilor de transfer.
10. Imposibilitatea de a contesta procesele-verbale de control emise de inspectorii antifraudă este constituțională. Procesele-verbale de control încheiate în urma verificărilor inspectorilor antifraudă nu pot fi contestate de companii. Însă asta nu înseamnă că vorbim de interzicerea accesului la justiție și de o problemă de constituționalitate, arată judecătorii Curții Constituționale a României în Decizia 172/2022.
11. Fiscul poate analiza deductibilitatea cheltuielilor doar în funcție de condițiile legale, nu și în funcție de deciziile de afaceri ale firmei. În contextul în care inspectorii fiscali tind să conteste deciziile de afaceri ale contribuabililor atunci când analizează condițiile privind deductibilitatea cheltuielilor, o decizie recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție ar putea pune capăt acestei practici. Judecătorii au stabilit că autoritățile fiscale pot să analizeze deductibilitatea cheltuielilor doar din perspectiva condițiilor legale, fără să emită opinii privind deciziile de afaceri ale firmei verificate.
Notă: Articolele scrise de redacția noastră în legătură cu noutățile privind controalele fiscale pot fi urmărite în secțiunea specială de aici.