ACCES PREMIUM
De ce premium?
Controlul antifraudă: Deși noile reguli sunt binevenite, acestea sunt neclare și lasă loc de interpretări
Autoritățile au stabilit recent ce se întâmplă atunci când companiile care au trecut printr-un control antifraudă își exprimă punctul de vedere vizavi de rezultatele verificării, conform OG 31/2022. Însă specialiștii atrag atenția că, deși sunt binevenite, noile reguli sunt neclare și lasă loc de interpretări.
Articolul continuă mai jos
„Deși salutăm pe deplin aceste modificări, în condițiile în care, conform reglementării anterioare, era greu de înțeles ce relevanță practică ar mai avea depunerea punctului de vedere după finalizarea controlului fiscal și întocmirea procesului-verbal, apreciem că maniera redactării acestor clarificări este inexactă și susceptibilă de interpretări și aplicare arbitrară din partea organelor de control”, au punctat, într-o opinie remisă recent redacției noastre,
Dan Dascălu și
Mihail Boian, Parteneri la D&B David și Baias, firma de avocatură asociată cu PwC România.
În primul rând, fiscaliștii spun că introducerea sintagmei
„dispune măsurile necesare”, atunci când se face referire efectele analizării punctului de vedere al contribuabilului,
„nu răspunde criteriilor de predictibilitate și previzibilitate prevăzute de normele de tehnică legislativă aplicabile.”În al doilea rând, este neclară și mențiunea că punctul de vedere al contribuabilului
„va fi avut în vedere de către organele competente”. În forma de proiect a OG 31/2022, era precizat că punctul de vedere
„se valorifică de către organele competente”, însă nici varianta aceasta, nici varianta finală nu detaliază concret ce implică, procedural, că punctul de vedere este avut în vedere sau care sunt organele competente vizate.
„Apreciem, astfel, că și această sintagmă va da naștere la interpretări diferite și, deci, la dispute fiscale între părțile implicate”, menționează Dan Dascălu și Mihail Boian.
OG 31/2022 conține mai multe schimbări procedural-fiscale, printre care se numără și
cele privind controalele antifraudă ale Fiscului, acestea fiind în vigoare din 3 septembrie 2022. Autoritățile au completat articolul 137^1 din Codul de procedură fiscală cu prevederi despre
ce trebuie să se întâmple după ce un contribuabil își exprimă punctul de vedere referitor la rezultatele unui control antifraudă. Adică referitor la procesul-verbal sau actul de control.
„Punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului (...) se analizează la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală. În măsura în care din analiza prevăzută (...) reiese că este necesară refacerea controlului și/sau a procesului-verbal/actului de control, după caz, conducătorul structurii dispune măsurile necesare conform celor constatate. Punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului, împreună cu analiza menționată (...), va fi avut în vedere de către organele competente”, scrie în ordonanță.
Înainte de această modificare, articolul 137^1 din Cod prevedea doar că, la finalizarea controlului, se încheie un proces-verbal sau un act de control care se comunică celui verificat pentru ca acesta să-și poată exprima punctul de vedere față de document (în cinci zile lucrătoare de la comunicare). Însă nu se prevedea ce se întâmplă mai departe - dacă punctul de vedere trebuie analizat sau nu și dacă poate influența concluziile inspectorilor sau nu.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.