Cadrul legal al controalelor antifraudă urmează să fie completat de autorități printr-o ordonanță aplicabilă din 3 septembrie 2022. În esență, se introduc prevederi noi care obligă inspectorii antifraudă la analizarea punctului de vedere al firmei verificate și poate chiar la ajustarea rezultatelor controlului.
OG 31/2022 conține mai multe
schimbări procedural-fiscale, printre care se numără și cele privind
controalele antifraudă ale Fiscului. Documentul recent oficializat intră în vigoare pe
3 septembrie 2022.
Autoritățile completează, mai precis, articolul 137^1 din Codul de procedură fiscală cu prevederi despre
ce trebuie să se întâmple după ce un contribuabil își exprimă punctul de vedere referitor la rezultatele unui control antifraudă. Adică referitor la procesul-verbal sau actul de control.
„Punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului (...) se analizează la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală. În măsura în care din analiza prevăzută (...) reiese că este necesară refacerea controlului și/sau a procesului-verbal/actului de control, după caz, conducătorul structurii dispune măsurile necesare conform celor constatate. Punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului, împreună cu analiza menționată (...), va fi avut în vedere de către organele competente”, scrie în noua ordonanță (punctul 14 al articolului I).
Concret, asta înseamnă că inspectorii antifraudă sunt obligați, de-acum, să țină cont de punctul de vedere al contribuabilului și, dacă e cazul, să-și ajusteze concluziile din urma controlului.
Înainte de această modificare, articolul 137^1 din Cod prevedea doar că, la finalizarea controlului, se încheie un proces-verbal sau un act de control care se comunică celui verificat pentru ca acesta să-și poată exprima punctul de vedere față de document (în cinci zile lucrătoare de la comunicare). Însă
nu se prevedea ce se întâmplă mai departe - dacă punctul de vedere trebuie analizat sau nu și dacă poate influența concluziile inspectorilor sau nu.
„Astfel, este necesar ca punctul de vedere exprimat de contribuabil/plătitor în termenul de cinci zile de la comunicarea actului de control să fie evaluat în aceeași măsură ca punctul de vedere exprimat de contribuabil în timpul controlului, până la finalizarea acestuia. Pentru a oferi o garanție suplimentară a dreptului contribuabilului/plătitorului de a beneficia de un tratament echitabil cu cel al contribuabilului supus unei inspecții fiscale, este oportună completarea cadrului legal în vederea configurării conduitei organului de control fiscal, după primirea punctului de vedere exprimat de contribuabil/plătitor”, era explicat în nota de fundamentare ce a însoțit forma de proiect a OG 31/2022.
Fără o legătură directă cu noua ordonanță, dintr-o decizie recentă a Curții Constituționale reiese că imposibilitatea de a contesta procesele-verbale sau actele de control emise de inspectorii antifraudă
nu implică o problemă de constituționalitate. Cu alte cuvinte, procesul-verbal sau actul de control nu este un act administrativ-fiscal. Punctul de vedere nu reprezintă o contestație, însă autoritățile îi vor acorda, de-acum, o importanță mai mare.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (3)